
 

 1 

MEDIA REPORTING OF GOVERNMENT ADVERTISING 
IN AUSTRALIA 
 
 
Sally Young, Media and Communications Program, The University of Melbourne. 

 
 
ABSTRACT: 

In recent years, Australian governments have dramatically increased their spending on 

advertising—particularly on television. In 2004, in the months leading up to the federal 

election, the Howard government spent over $30 million on government advertising. 

Critics (particularly the opponent Labor Party) criticised this advertising as an attempt to 

sway public opinion in order to gain an early electoral advantage. The Labor Party used a 

number of media management techniques to try to obtain media coverage for their 

criticisms of pre-election spending on government advertising. However, collectively, 

commercial media outlets have profited nearly three billion dollars from state and federal 

government advertising over the past decade. As commercial media outlets are economic 

institutions and their performance is shaped by the market system in which they operate, 

do they report criticism of high spending on government advertising despite the fact that 

they have a vested commercial interest in the practice? Analysing media coverage from 

2004 reveals that, as propaganda theory would suggest, the more income a media 

organisation receives from government advertising, the less likely it will report criticisms 

of the practice. 

 

KEYWORDS: Government advertising, political economy, propaganda theory, 

information subsidies. 



 

 2 

The Phoney War: The 2004 Pre-Election Period in Australia  

 

At forty-one days of official campaigning, the 2004 federal election was unusually long 

by Australian standards. However, this paper does not examine this official campaign 

period but instead, looks at the months which preceded it. In Australia, this period is 

known as the ‘phoney war’, that is, ‘the period before an election has been officially 

announced but everyone knows it is coming and the parties start campaigning to try to a 

get an early lead’ (Young 2004a: 7).  

 

The incumbent government parties, in this case, the coalition of the Liberal Party and the 

Nationals, have inherent advantages in pre-election campaigning. During the four month 

‘phoney war’ period between 1 May and 29 August (when the Prime Minister announced 

the election date), the federal government ran newspaper, radio and television ads on 

topics as diverse as Medicare, apprenticeships, superannuation, the pharmaceutical 

benefits scheme, overseas travel, family payments, the environment, telecommunications 

and domestic violence. 

 

At the time, industry sources estimated that the federal government spent $32 million on 

government advertising between May and June 2004 while the Australian Labor Party 

(ALP) estimated the government spent $40 million (Tingle and Shoebridge 2004: 8). A 

year later, and with the benefit of updated information, the ALP claimed the Howard 

government actually spent $61 million between April and June (ALP 2005; see also 

Koutsoukis 2005).1  



 

 3 

 

This means that the federal government spent at least triple the amount on government 

advertising than would be spent on party political advertising during the election by 

either the Coalition or its major opponent, the ALP during the election (Young in press).  

 

In Australia, scholarly analysis of government advertising has tended to examine it from 

political and legal perspectives which emphasise government advertising as a political 

resource and examine the legal aspects of the phenomenon (particularly the lack of 

regulation in Australia) as well as the political consequences of any abuse of government 

advertising including the potential for entrenched incumbency and unequal election 

competition (Orr 2004a; Orr 2004b, Young 2003, Young 2004a; Young 2004b). 

 

In particular, these analyses often emphasise how government advertising is an 

incumbency resource for the government, part of the ‘PR state’ which can be used for 

electoral advantage (Ward 2003). These perspectives emphasise political resources, 

processes and institutions. However, there are other perspectives which have received 

less attention in Australia and which examine another side of the phenomenon. Instead of 

analysing politicians and their behaviour, these theories examine the media organisations 

and outlets which profit from government advertising and consider how that largesse 

influences their content and behaviour. 

 

 

 



 

 4 

Government Advertising as an ‘Information Subsidy’  

 

In the UK, the phenomenon of government advertising has been examined by a number 

of authors (eg. Franklin 1988; Golding 1990; Deacon and Golding 1994; Golding and 

Murdock 2000 and Miller and Dinan 2000). Many of these studies emphasised the use of 

government advertising by the Thatcher government in the late 1980s on contentious 

issues such as privatisation. What these studies highlight which, to date, has largely been 

omitted in analysis of Australian government advertising, is the role that such advertising 

plays as a major source of revenue and an ‘information subsidy’ for the media 

organisations who receive it (Deacon and Golding 1994). 

 

Golding and Murdock (2000: 83) use the definition of an ‘information subsidy’ as ‘an 

attempt to produce influence over the actions of others by controlling their access to and 

use of information relevant to those action’ (see also Turk and Franklin 1987). Through 

advertising, the state ‘effectively gives subsidies to media organizations by reducing the 

effort required to discover and produce information for their audiences’ (Golding and 

Murdock (2000: 83). 

 

Since the Howard government took office at the federal level in 1996 in Australia, it has 

spent $929 million on federal government advertising. In the same period, state and 

territory governments have spent $2.148 billion on advertising (Department of the Prime 

Minister and Cabinet 2004: 4). In particular, since 1999, the federal government has 

consistently spent $100 million every financial year (Grant 2003-04: 2). This has made it 



 

 5 

the single largest advertiser in the country—ahead of commercial giants such as Coca-

Cola, Coles-Myer and McDonalds (Young 2003: 14).  

 

Some of this government advertising has bi-partisan support (such as defence force 

recruitment advertising, in the case of the federal government) and is fairly routine and 

mundane including public service job ads and tender ads. In political terms, it is not these 

ads (called ‘non-campaign advertisements’) but rather the big-spending ‘campaign’ 

advertisements on a particular theme that attract the most controversy (including 

campaigns on industrial relations, the Goods and Services Tax and the government’s 

claim that it was ‘strengthening Medicare’) and these are particularly controversial when 

advertisements are broadcast just prior to an election.  

 

In economic terms, however, regardless of the content of the advertising, it all represents 

a remarkable flow of money from governments (both state and federal) to the media 

owners whose favour they court. While job advertisements and tender application ads 

may be mundane in content, they still form part of the ‘rivers of gold’ of classified 

advertising which has traditionally been a lucrative source of income for newspapers.  

 

The Carrot and the Stick of Government Advertising 

 

James Curran (2000: 123) explains that classic liberal theory suggests that ‘it is especially 

important to establish a critical distance between the media and the governmental system 

through private media ownership…[however this view] fails to take into account… the 



 

 6 

way in which the market is now a source of corruption that can subdue critical over-sight 

of government.’ This is not only because ‘the sphere of government has been enormously 

extended…’ and because politicians ‘are now routinely involved in decision-making that 

can affect the profitability of private media enterprises’ but also because media 

organisations have ‘more to gain from business-friendly government’. 

  

Government advertising sits at the apex of these observations because it is not only an 

extension of the functions of government but is also a way in which a government can 

show itself to be ‘business-friendly’ (by becoming a major commercial advertiser in its 

own right). Government advertising is also an area where politicians’ decision-making 

can directly ‘affect the profitability of private media enterprises’ through the decision to 

use government advertising as a form of patronage—a reward for favourable media 

coverage—but also as a punishment by denying revenue to media organisations which 

are held to be recalcitrant. 

 

There a number of cases where this has been documented. In Mexico, the government’s 

use of gacetilla (‘advertising disguised as news’) has been a significant economic source 

for Mexican newspapers and acted as ‘a system of governmental press subsidy, essential 

in explaining the way in which the Mexican press has served as a propaganda tool…’ for 

the Mexican government (Benavides 2000: 85). In 1998 in Puerto Rica, as a payback for 

the newspaper El Nuevo Dia’s attempt to practice independent journalism by 

investigating government corruption, the government withdrew a reported US$6 million 

in official government advertising (Caird and Nelsen 1998). There have also been reports 



 

 7 

that Romanian government officials ‘have frequently used their control of public 

advertising funds to influence media coverage’ including the ‘actual or threatened 

withdrawal of public advertising’ (Open Society Justice Initiative 2005). The Inter 

American Press Association has also expressed concerns recently about the use of 

government advertising in Argentina (IAPA 2005). 

 

While Australia’s public accountability processes may be more transparent than those in 

place in Mexico, Puerto Rica, Argentina or Romania, similar incidences have still 

occurred. In 2003, it was reported that the New South Wales Premier Bob Carr threatened 

to withdraw government advertising from Fairfax-owned newspapers after an 

unfavourable report about the state government in the Sydney Morning Herald. In the 

same year, there were allegations that the West Australian state government withdrew 

public service job advertisements from the West Australian newspaper as a ‘payback’ for 

unfavourable coverage under a new editor. This decision cost the West Australian 

millions of dollars a year (Young 2004a: 132).  

 

Propaganda theory can help us to understand this better because it takes the analysis of 

state-media organisation relations to another level. 

 

The Media and Propaganda Theory 

 

Edward S. Herman and Noam Chomsky (2002) use the term ‘propaganda’ to draw 

attention to the control of the wealthy and powerful over the means of disseminating 



 

 8 

information and ideas. Unlike ‘old-fashioned’ state-owned propaganda, they argue that 

political elites do not have to own or directly control the media because they can still 

disseminate information with the media’s consent. 

 

Herman and Chomsky highlight how the media, government and business have common 

interests and they argue that money and power filter out the news deemed ‘fit to print’. 

‘Dissident ideas are not legally banned; they are simply filtered out quietly and 

unobtrusively’ (Taylor Jackson and Stanfield 2004: 476) In particular, Herman has 

described how these series of news filters advantage government and dominant private 

interests and aid them in getting their messages across (Herman 2000). Two of these 

filters are particularly relevant to this study; advertising revenue and mass media news 

sources. 

 

The commercial media are firmly embedded in the market system—they are profit-

seeking business—and they are reliant on advertising. Advertisers want their ads to 

appear in a supportive environment. Herman (1995: 84) argues that advertising is a major 

filter of news content because ‘advertisers will rarely sponsor programs that seriously 

criticize sensitive corporate activities’. TV and radio stations are particularly vulnerable 

to this filter because broadcasters obtain about 100 per cent of their revenue from 

advertising (while newspapers derive less - about 75 per cent) (Herman 1995: 84). In 

Australia, there have been well publicised cases of executives pressuring editors ‘not to 

run stories which they regarded as unfavourable to advertisers’ (Windschuttle 1988: 5).  

 



 

 9 

A second filter of interest is the reliance of the media on information provided by 

government, business and other ‘expert’ news sources. To consolidate their positions as 

sources, governments and businesses go to great lengths to make things easy for news 

organisations. For example, Herman (1995: 85) notes they provide the media with press 

releases, press conferences, made-for-media events and ‘turn out a large volume of 

material that meets the demands of news organizations for reliable, scheduled input.’ This 

also, in effect, subsidises the mass media by providing things that the media would 

otherwise have to pay for. In return, argues Herman, these news sources gain special 

access to the media. Research bears this out by showing that government spokespeople 

are among those who are most often, and most prominently, quoted in news reports 

(Manning 2001; see also Davis 2000 and 2003; Franklin 2003; Orr 1994 Scammell 

1995). 

 

Propaganda theory therefore suggests two major reasons why the commercial media 

might have an interest in filtering out criticisms of government advertising spending. The 

first is the filter of advertising; commercial media outlets tend to filter out news content 

which is critical of their major advertisers and the government is now one of their main 

advertisers. Secondly, government spokespeople are major news sources who are often 

able to gain greater media access and have their views reported more comprehensively 

than other sources. Applying propaganda theory to the case of Australian government 

advertising in May-June 2004 would therefore suggest that criticisms of the practice 

would be filtered out of the news reported by commercial media outlets. This is a 

hypothesis that this paper seeks to test. 



 

 10 

 

Research Method: Analysing Media Coverage of Government Advertising 

 

While the Howard government was advertising during the phoney war of 2004, there was 

strident criticism of its heavy spending as well as the content of its advertising from 

opponent parties and some academics, including the author. In particular, the Labor Party 

(ALP) was highly critical.2 The ALP used a number of means to try to draw attention to 

its concerns including press releases, speeches, statements, interviews and an 

announcement that, should it win office, it would implement a new policy to restrict the 

use of government advertising.  

 

Therefore, in terms of news sources, aside from the government, there was another major 

player involved. The Labor Party, as the official federal Opposition, is also a regular 

news source and in May-August, it was vigorously trying to draw media attention to its 

criticisms of the pre-election government advertising. In news management terms, the 

party was trying to ‘stoke the fires’ of media interest (Gaber 2000) through a series of 

events and techniques and was attempting to set the media agenda in a particular way by 

framing government advertising as an abuse of power, a government election strategy 

and a waste of taxpayers’ money.3  

 

The ALP’s overt ‘above the line’ media management techniques were quite visible and 

included making announcements, producing media releases and giving interviews on the 

topic (Gaber 2000). The ALP website included all of the party’s ‘above-the-line’ news 



 

 11 

management techniques including media releases as well as full transcripts of interviews 

and announcements by ALP politicians on the issue. 

 

As one of the other news sources appearing in media reports of government advertising in 

2004, it is important to point out that, as the researcher, I make no claim to being a 

detached, neutral or objective observer on this issue. On the contrary, I was personally 

involved as one of the other critics of government advertising. In this sense, the research 

involved a degree of participant observation (Jorgensen 1989). However, rather than 

examining my own role (which I intend to explore elsewhere), the focus of this paper is 

on comparing the media management attempts made by the ALP to draw attention to 

criticisms of government advertising with resulting media coverage (or lack of coverage) 

in light of propaganda theory. 

 

To achieve this aim, two major areas of data were collected: 1) examples of news 

management attempts on this issue by both the ALP and the government and 2) media 

coverage of government advertising.  

 

Media coverage on the issue of government advertising included newspaper articles, 

editorials and opinion pieces which were located via a number of different sources in 

order to cross-check that all articles were included.4 In total, there were 77 newspaper 

articles (61 articles, 12 opinion pieces and 4 editorials). 

 



 

 12 

TV and radio coverage of the issue was more difficult to source but was obtained by 

collating information from several sources,5 including commissioning the media 

monitoring company Rehame to provide a list of all radio and television coverage which 

mentioned ‘government advertising’ in metropolitan radio and television in Melbourne 

and Sydney (as the two largest media markets) for the three specific time periods which 

coincided with the ALP’s major  agenda setting attempts (22-25 June, 28 June-1 July and 

13-14 July (see Table 1 below). As these periods generated the most press coverage, we 

would therefore expect them to coincide with the most heightened TV news interest in 

the issue.6  

 

News Sources and ‘Spin’ in the Debate on Government Advertising 

 

As government advertising hit full flight in May-July 2004, critics—particularly the 

ALP—tried to frame the advertising as an unusual, outrageous and unfair abuse of 

incumbency benefits calculated for maximum electoral benefit. The government 

defended the advertising as a necessary and important way of communicating voters’ 

entitlements or pointed the finger elsewhere by arguing that Labor state governments 

were also spending on government ads or reminding their audience of previous federal 

Labor government spending on ads.  

 

The ALP 

The ALP had the strongest motivation to try to draw media attention to government ad 

spending which it felt was unfair and a method of disadvantaging it in the upcoming 



 

 13 

election. There were nine major attempts by the ALP to gain media coverage of the issue 

of government advertising using overt ‘above the line’ news management techniques 

(Table 1).  

 
[[INSERT TABLE 1 HERE]] 
 
 
The most significant of these attempts to gain media attention was ALP leader Mark 

Latham’s announcement on Sunday 27 June (which may have been deliberately timed for 

a traditionally slow news day) that the ALP, if elected, was going to legislate to require 

government advertising to be scrutinised by the Auditor General to ensure its content was 

not partisan. More dramatically, he announced, the ALP would backdate the legislation to 

27 June 2004 which would mean, if the independent auditor found the Howard 

government’s advertisements in 2004 had been partisan and designed for electoral 

advantage, the Liberal Party would be billed for the costs and have that money deducted 

from their public funding (ALP 2004). ALP MP Nicola Roxon gave a lengthy doorstop 

media interview on 28 June reiterating the details of this new policy. 

 

Media Reporting of Criticisms of Government Advertising 

 

As a result of the ALP’s media management techniques and its position as a major news 

source, during May-August 2004, media reports on government advertising in 

newspapers, radio and television were heavily concentrated in three key periods which 

coincided with the ALP’s agenda setting attempts.  

 



 

 14 

The first period of media attention was 22-25 June when the ALP conducted at least one 

activity—a doorstop interview or a media release—once a day, every day from 21-25 

June. Here, the ALP was flooding and staying on message. The second most intense 

period of media attention was from 28 June-1 July following Latham’s announcement of 

the ALP’s policy on Auditor General scrutiny and its plan to ‘crackdown’ on government 

ads (this was how it was described in several news reports). The final period of activity 

occurred on 14 July after the ALP released its ‘spendometer’. The ‘spendometer’ was 

attached to press releases and was a drawing of a thermometer-like gauge which showed 

how much the government had spent on ads. 

 

This timing suggests something important about the relationship between news sources, 

information subsidies and media organisations’ behaviour. Government advertising is a 

far more lucrative subsidy however, an opponent news source here provided smaller scale 

information subsidies which did lead to media coverage and particularly in newspapers. 

Nevertheless, overall, the ALP’s success was limited and the story received markedly 

different coverage between different media and outlets. 

 

Television stations profited the most from the federal government’s pre-election 

advertising spend. The government acknowledged that its ad spending in early to mid 

2004 favoured television (50 per cent) over newspapers (25 per cent), radio (15 per cent) 

and outdoor and cinema advertising (10 per cent combined) (Tingle and Shoebridge 

2004: 8).  

 



 

 15 

It is significant then that newspapers ran far more stories which included criticisms of 

government advertising than any other medium (Table 2).7 Because newspapers received 

only half the amount of government advertising as television outlets, they therefore had 

less of a vested commercial interest in filtering out criticisms. But also, as discussed 

above, Herman has pointed out that newspapers are, in general, less reliant on advertising 

revenue than commercial free-to-air TV and radio broadcasters because the newspaper 

cover price provides another revenue stream. While newspapers published 77 articles, 

opinion pieces or editorials which included criticisms of government advertising there 

was a comparably marked absence of stories on the issue on television and particularly on 

commercial television. 

 

Commercial Television 

 

Table 2 show that commercial television was most reluctant to air criticisms of 

government advertising. In total, although there were 126 reports on the issue of 

government advertising, only three per cent of these reports aired on commercial 

television. Comparing this to the last column (which shows the percentage of government 

ad spending received by each medium), reveals that the medium which profits the most 

from government advertising was also the most reluctant to report criticisms of the 

practice.  

 
[[INSERT TABLE 2 HERE]] 
 
 



 

 16 

The Australian Broadcasting Corporation (ABC), a public broadcaster, broadcast twice as 

many stories on the issue of government advertising as the three commercial stations 

combined. 

 

Commercial radio stations also broadcast nineteen stories on the topic compared to 

commercial television’s three stories. Admittedly, there are far more commercial radio 

stations compared to the three commercial free-to-air television stations in Australia and 

far more broadcast airtime available for such discussion on radio. However, even taking 

this into account, the absence of reports on commercial television discussing government 

advertising compared to other media, is still quite striking. 

 

This must be considered in context. Australia has one of the most highly concentrated 

media ownership structures in the world. Only a handful of players dominate major 

media such as newspapers and television and there are limited outlets and choices. News 

Ltd (owned by Rupert Murdoch) owns and sells two-thirds of Australian newspapers 

(Jackson 2003). The other very powerful media magnate is Kerry Packer who controls 

Publishing and Broadcasting Limited (PBL) which owns the Channel Nine television 

station as well as 65 magazines, a quarter share in pay TV operator Foxtel, a casino and 

other online ventures (see Jackson 2003). In Australia, even in major capital cities, 

viewers have a choice of only three free-to-air commercial television stations,8 and, of 

these, the highest rating station over the past two decades has consistently been Channel 

Nine (AFC 2004).  



 

 17 

In Australia, the links between government and media owners have been of concern for 

several decades because the concentrated ownership structure leads politicians to be 

particularly beholden to the major magnates (known as the ‘media mates’ thesis) (e.g. see 

Ward 1995; .Griffen-Foley 2003; Windschuttle and Windschuttle 1981; McQueen 1977; 

Given 1995 and Goot and Tiffen 1995). 

 

Table 3 shows that, on the 28 June 2004, the day after the ALP’s announcement of a new 

policy on government advertising, Channel Ten was the only commercial TV station to 

run the story on its nightly news program and it ran the story not as a major headline but 

35 minutes into its news program. This may be related to issues of space as Channel Ten 

has a one hour early evening news program as opposed to only a half hour on the Nine 

and Seven networks. But it may also be related to issues of audience as Channel Ten has 

redesigned itself in recent years as a niche station aimed at a more media-savvy youth 

audience (Green 2001).  

 
[[INSERT TABLE 3 HERE]] 
 
 
One of the only other two mentions of the issue on commercial television occurred when 

a breakfast show guest on Channel Seven, a comedian, made a humorous reference to 

government advertising. Channel Nine, the largest beneficiary of government ads, did not 

mention the ALP’s new policy in its 27 or 28 June news bulletins. However, fifteen days 

later, did broadcast a story on government advertising on its weeknight tabloid-style 

current affairs program. This story was initiated by one of the program’s reporters, Paul 



 

 18 

Barry, a former ABC reporter. Of all the television stations, the relationship between 

Channel Nine and government advertising bears particularly close scrutiny. 

 

Channel Nine and Government Advertising  

 

In 2004, Channel Nine seemed to garner a large proportion of the government’s ad spend 

(45 per cent) and more than its audience and ratings share (between 31 and 39 per cent) 

seemed to warrant (Tingle and Shoebridge 2004: 8). 

 

As the Murdoch-owned Australian newspaper reported, the spending in 2004 ‘caps a 

strong relationship [between the government and Channel Nine] under which past and 

present Nine personalities have featured in government ad campaigns in recent years’ 

(Tingle and Shoebridge 2004). Some of the most controversial government ads in recent 

years have included Channel Nine celebrities.9  

 

There are also a series of policy decisions made by the Howard Government in recent 

times which appear to have favoured PBL’s commercial interests particularly with regard 

to digital television (they certainly appeared this way to Rupert Murdoch who, after the 

digital television policy, famously assailed the Prime Minister at a barbeque with the 

comment ‘What else have you given Kerry Packer lately?’ (ABC 2000)).  

 



 

 19 

By contrast, in 2004, Labor leader Mark Latham proposed allowing a fourth free-to-air 

TV station which would compete with Channel Nine and dilute its ad revenue. The 

Australian reported that: 

 

Labor’s fledgling plan for a fourth commercial television network has angered industry 

executives…It is understood Mr Packer’s Nine Network will fight particularly vigorously to 

block any changes that would open up the free-to-air stations to greater competition. And the 

prospect of Australia’s richest man taking on the ALP in the election lead-up is sending 

nervous tremors through Labor ranks. (Lewis 2004).  

 

In 2004, the Howard government/Coalition parties did not propose a fourth free to air TV 

station as part of its media policy. They did, however, propose to water down cross media 

and foreign ownership restrictions, law changes that both Murdoch and Packer have 

sought and publicly lobbied for over the past decade. 

 

There were other connections. The Chairman of PBL, James Packer, became a Liberal 

Party member in 2003 and gave his public endorsement to the Howard government 

during the 2004 election campaign (Crabb 2003; Evans 2004). His father, Kerry Packer, 

had also endorsed the Liberal Party on previous occasions (notably in 1996 when he 

appeared on a television show on his own network to advocate a vote for the Liberals).  

 

Working on the more conservative estimates provided by industry sources, it seems that 

at least $6 million in government advertising went to Channel Nine in May-June 2004 

alone. According to the commercial television industry body, Free TV Australia (2004), 



 

 20 

during January-June 2004, commercial television stations made $1 billion dollars in gross 

advertising revenue with Channel Nine gaining the biggest share of this advertising 

revenue (40.1 per cent). This means Channel Nine made around $481 million in gross 

advertising revenue in January-June 2004, or, on average, $80 million per month. 

Therefore, $6 million in government advertising in two months seems to represent just 

under four per cent of Channel Nine’s revenue.10  

 

Calculations using other data yield similar results. The latest information available on 

spending (ALP 2005) suggests that the government spent $61 million on advertising in 

April-June 2004. If, as reported, half of this spending went to television and 45 per cent 

of this TV spending went to Channel Nine, the station made $13.7 million from 

government advertising which represents five per cent of its revenue over those three 

months.  

 

This is a significant amount for one sole advertiser. However, four to five per cent of 

revenue is only a conservative estimate. Another way to think about how much media 

outlets such as Channel Nine make from government advertising is to add together 

federal and state/territory advertising over the past eight years. This totals just under $3 

billion. If half of this spending went to the TV industry, it averages around $186 million a 

year from government ads. As Channel Nine garners the highest proportion of ad 

revenue, it receives around 30-40 per cent of this ad spending. 

 



 

 21 

This suggests that, at the very least, the commercial media, but particularly television, 

and even more particularly Channel Nine, has a broad vested commercial interest in 

seeing high levels of government advertising continue. This is significant given that there 

is increasing pressure on journalists not to report on matters which conflict with their 

employer’s business interests and there is a growing influence of commercial criteria on 

news selection. 

 

Commercial Influence on News Selection and Reporting 

 

Experienced political reporters Paul Kelly and Michelle Grattan have revealed how 

commercial factors increasingly impact upon their work (Kelly 1998; Grattan 1998). Jana 

Wendt, a TV reporter and presenter at Channel Nine has also argued that, in Australian 

television, there is ‘an increasingly restrictive atmosphere… transformed ominously, 

from journalism that is true to itself, into journalism dictated over-ridingly by the 

market…’ She has argued that ‘more and more, journalists are asked to distort their 

values to the perceived dictates of the market’ (Wendt 1997). 

 

According to Chris Lawe Davis’ (1999) research, Australian journalists are increasingly 

drawn into the commercial strategies of their employers. In 2001, the Australian 

Broadcasting Authority (ABA) surveyed 100 news producers across different media and 

found that many of the practioners cited the pressure of commercial interests and 

advertising as major influences on their work and saw ‘ownership as a subconscious 

pressure, which led to self-censorship’ (ABA 2001). They broadly accepted that, as news 



 

 22 

producers, they were influenced by their proprietors’ commercial interests. Of most 

relevance for a study on government advertising, the news producers revealed that it was 

on stories related to the commercial operations of their own outlets that their editorial 

independence was most likely to be compromised (ABA 2001). 

 

Robin Tennant-Wood (2004: 8) has also found that the commercial media in Australia is 

reluctant to report links between business and government and concludes that it may well 

be that editorial decisions are ‘being made on the basis of advertisers’ choices or potential 

advertisers…’. This includes a reluctance on the part of media companies to report that, 

as business entities, they are among the largest donors to political parties in Australia. For 

example, PBL donated $69,750 to the Labor Party and $182,995 to the Liberal Party in 

2001-2002 (AEC 2005). A reluctance to report on general business-government links 

would presumably apply particularly to government advertising which closely links the 

media outlets, as business entities, with government. 

 

Commercial Radio 

 

Radio reporting of the issue of government advertising in 2004 was more frequent which, 

as we have noted, makes sense in view of the nature of radio and the greater proliferation 

of outlets and airtime for commentary. Table 4 shows the development of the news 

agenda on radio following Latham’s new government advertising policy announcement. 

The story did receive coverage, particularly during the morning, but by 12pm it was 

receiving less attention. 

 



 

 23 

[[INSERT TABLE 4 HERE]] 
 
 
The 28th June was not a normal day in radio as many of the usual hosts (such as Alan 

Jones and Jon Faine) were on a break. Of the hosts presenting that day, Mike Carlton and 

Terry Willesee were most critical of government advertising but Chris Smith on 2GB in 

Sydney commented that Mark Latham had ‘got it wrong’  

 

Interestingly, two talkback callers’ comments were very similar. ‘Christine’ on 774ABC 

and ‘Betty’ on 2GB both said that government advertising was ‘a waste of money’ and 

both mentioned the Medicare ads. This could be a coincidence or it could be a deliberate 

stacking of talkback calls by the ALP or other opponents of the government’s ads 

(‘stacking callers’ is a talkback tactic discussed in Adams and Burton 1997; see also 

Ward 2002). 

 

Remarkably, a talkback caller named ‘Fred’ on ABC 702 in Sydney, brought up 

propaganda theory when he mentioned that media networks were making money from the 

federal government’s advertising and expressed concern that they may change their 

editorial to suit.  

 

Public Broadcasting 

 

On both television and radio, the public broadcaster, the ABC, gave the issue more 

attention than commercial media outlets. This concurs with research which suggests the 



 

 24 

ABC’s coverage of politics, news and current affairs differs significantly from that 

provided on commercial TV stations (Turner 1996: 147). 

 

Herman’s comments about public broadcasting in the US (in McChesney 1989) are also 

useful in explaining the Australian public broadcaster’s role in this case: 

 

‘[public broadcasting] has done better over the years in presenting dissenting views than the 

commercial media, despite the government’s role in its organization and financing. This 

shows how terrible the commercial media are. The restraints stemming from commercial and 

profit interests outweigh the limitations stemming from government quasi-control. This is 

why the right wing hates [public broadcasting] and urges its liquidation, or at least keeping it 

on a year-to-year budget and increasing its dependence on advertising….’ (italics added). 

 

In the case of government advertising, it appears that because the ABC is not yet reliant 

on commercial advertising revenue (despite the fact that conservative politicians and 

commentators have lobbied for it), this allowed the ABC a degree of independence to 

report on a topic which related directly to the commercial operations of other outlets and 

which they were therefore reluctant to report on. 

 

What Worked for the ALP? 

 

While the ALP found it extremely difficult to gain commercial television coverage of 

their criticisms, the Party did have some success in drawing other media outlets’ attention 

to their criticisms of government advertising. In quantitative terms, the criticisms were 



 

 25 

not entirely filtered out although media coverage of the issue was heavily concentrated in 

newspapers and public broadcasting. 

 

Within these parameters, some of the party’s attempts were clearly more successful than 

others as evidenced by the resulting media coverage. The timing of the ALP’s ‘above the 

line’ techniques was crucial. The ALP clearly tried to set and drive the news agenda by 

carefully timing its announcements and performing a ‘sustained campaign of driving the 

news agenda in a particular direction over a period of time’ (Gaber 2000: 512).  

 

The greatest media attention occurred after Mark Latham announced the new policy on 

government advertising. This fits with what we know about how political news is judged 

to be ‘news worthy’. Firstly, the leadership focus and the increasingly ‘presidential’ 

frame of Australian politics means that leader statements usually receive more attention 

than those of ministers, shadow ministers or backbenchers (Ward and Walsh 2000). More 

specifically, the Latham announcement contained an unusual, surprising (and probably 

impractical) twist—the prospect that the Liberal Party might have to ‘pay back’ money 

spent on government ads—this was clearly important in gaining media attention and this 

factor tended to dominate reporting of the policy. Newspaper headlines, for example, 

stated ‘Labor ads plan could cost Coalition’ or ‘Parties will pay for ads: Labor’. 

 

The other element which seemed to allow the ALP some small degree of success in 

drawing attention to the issue was its use of figures. When an ALP media release 

contained figures about ad spending or ALP spokespeople who were interviewed 



 

 26 

provided figures on government ad spending it tended to spurn coverage in newspapers 

and would be repeated in headlines such as ‘Howard’s $151m ad blitz’, ‘taxes pay for 

$123m ads blitz’ and ‘Ads cost us $40m’.  

 

The ‘spendometer’ was also critical in this respect. It seemed to spur media coverage in 

batches the two times that it was released as an attachment to a media release and the 

figures that it included were specifically mentioned in newspaper coverage and news 

headlines. 

 

The language used by ALP spokespersons in their media interviews suggested that they 

were attempting to ‘stay on message’. Whatever their different portfolios, shadow 

ministers used similar rhetoric in describing the government ad spend as: 

 

• ‘blatant political advertising’ (Wayne Swan, doorstop interview, 21 June) 

• an ‘appalling waste of public money’ (Wayne Swan, doorstop interview, 22 June) 

• an ‘obscene spending frenzy’ (Bob McMullan, media statement, 25 June) 

•  ‘developed by the Government to assist its election prospects in the future’ (Mark 

Latham, doorstop interview, 27 June).  

• ‘an attempt by this Government to buy the election’ (Julia Gillard, ABC Lateline, 

21 June).  

•  ‘they’re abusing taxpayers’ funds’. (Bob McMullan, ABC 7:30 Report, 16 June). 

• ‘blatant political ads’ (Wayne Swan, ABC Lateline, 18 June). 

 



 

 27 

Another strategy which the ALP used was ‘planting a story’—supplying a newspaper 

with an article including a politician’s name as the by-line. Gaber (2000) describes this as 

a ‘below the line’ technique because the articles have usually been written by a staffer. In 

this case, an opinion piece headed ‘Ugly rash of political spots’ appeared in the national 

newspaper, the Rupert Murdoch-News Ltd-owned Australian, with ALP MP Nicola 

Roxon’s by line. 

 

Overall, the ALP supplied material to ‘subsidise the media’ including media releases but 

also copies of guidelines, visual photo-ops and TV soundbites. All of these were provided 

in a way that, as Herman (1995: 85) points out, ‘meets the demands of news 

organizations for reliable, scheduled input.’  

 

Conclusion 

 

Federal government advertising used during the phoney war in 2004 presents a useful 

opportunity to consider propaganda theory. Ultimately, this paper sought to examine 

whether commercial self-interest was paramount for media outlets or whether a major 

news source such as the ALP could use news management to break through news filters 

and voice criticisms of government advertising through the media.  

 

While the story did garner some coverage it was still the case that ultimately the ALP’s 

‘above the line’ tactics did not break through the news filters that apply to commercial 

television. The lack of television coverage of the issue when newspapers were reporting 



 

 28 

criticisms of the practice suggests that the commercial television stations did act in line 

with their own commercial self-interests in filtering out criticisms of government 

advertising spending.  

 

This filtering out may be related to many different factors including the nature of 

commercial television programming. However, it also seems to be related, as propaganda 

theory suggests, to the way in which commercial media outlets tend to filter out news 

content which is critical of their major advertisers. The findings tend to confirm that 

media outlets are reluctant to report stories which link business and government and are 

particularly reluctant to report stories which relate to the commercial operations of their 

own outlets. In this sense, government advertising was always going to be a story which 

would be susceptible to a filtering out process because it links media outlets as business 

entities to government and also relates to their own commercial operations. 

 

Drawing this conclusion this does not deny the role of individual journalists in media 

outlets (see McDevitt 2003).  The only mention of the issue of government advertising on 

Channel Nine was as a result of a story initiated and pursued by one of its journalists. 

This example shows that journalistic initiative and autonomy do still play a role. 

However, overall, the case of commercial TV reporting of government advertising in 

2004 suggests that broader institutional and political economic factors played a much 

larger role in filtering out a news story antithetical to commercial media interests. 

 



 

 29 

Hermann has stressed in his later work that the propaganda model is not a ‘conspiracy’ 

theory. It is not that the media are necessarily using news filters in a conscious or 

deliberate manner, instead the media comprises numerous independent entities ‘that 

operate on the basis of common outlooks, incentives and pressures from the market, 

government and organizational forces’ (Herman 2000). 

 

Overwhelmingly, when government advertising was mentioned in a critical light (mainly 

in newspapers), it was portrayed as a perk of office abused by incumbent politicians 

while its status as an economic link between media organisations and government was 

overlooked. Aside from the author, who discussed this in radio interviews, the only time 

there was any interrogation of government advertising as a source of media revenue was 

when ‘Fred’ the talkback radio caller mentioned the link. 

 

While it is a normative judgement as to what equals ‘adequate’ public debate, in the pre-

election period of 2004, the commercial media in Australia did not adequately give voice 

to political divisions over government advertising nor ‘expose and carry forward debate’ 

(McQuail 1986: 136). The findings highlight instead the importance of public 

broadcasting as an alternate source of news and current affairs which can report on stories 

which the commercial orientations of other outlets lead them to filter out.  

 

Peter Golding and Graham Murdock (2000: 74) argue that ‘four historical processes are 

particularly central’ to critical political economy: ‘the growth of the media; the extension 

of corporate reach; commodification; and the changing role of state and government 



 

 30 

intervention.’ Government advertising—its heightened use or its withdrawal—is a form 

of direct government intervention which has become a significant ‘information subsidy’ 

for media outlets in Australia. Government advertising has strengthened the connections 

between governments, media outlets and their proprietors in a country where the links 

between politicians and media owners are already traditionally so strong that they have 

raised serious concerns.  

 

Government advertising not only undermines the level playing field of electoral 

competition which is required in a democracy, it also impacts upon news selection and 

reporting and therefore, on the quality of public debate. As an information subsidy, 

government advertising is a powerful force and a disincentive for commercial media 

outlets to criticise the government. 

 

 

Notes 
 
1 All figures used in this paper refer to Australian dollars (AUD$). 

2 The Australian Democrats and the Australian Greens also expressed concerns. 

3 It is important to note that academics are also used as ‘expert’ sources and there were several academics 

who were also highly critical of government ad spending in 2004 - including the author. She intends to 

address issues of news source access and the position of academics as sources in a separate article.  

4 The sources were the Lexis-Nexis database, Factiva database, an Australian Parliamentary Library search 

of media collections, Fairfax Digital archives and Newstext archives. The author can provide a full list of 

all newspaper articles on the topic during 2004. 



 

 31 

5 Including the ALP website’s online archive of media interviews with ALP spokespeople, the Prime 

Minister’s website archive of media interviews, the Liberal Party website archive, the ABC online archives 

(covering both TV and radio) and the Rehame media monitoring search. 

6 I also contacted the archives of Channel Nine and had them search to confirm the lack of stories on the 

topic. They confirmed that ‘we can’t seem to find anything that relevant to Government advertising in 2004 

except the ACA story…’ (TCN Archives Sales private email to the author, 1 August 2005). 

7 A full list of all 77 newspaper articles is available from the author. 

8 Note: these are the names of channels in Melbourne where the author conducted research. See Jackson 

2003 for name variations and for full details of current media ownership in Australia. 

9 Including Today show host Steve Liebmann in anti-terror ads, Dr James Wright in ads on the 

pharmaceutical benefits scheme and Scott Cam from Backyard Blitz in ads for an apprenticeship scheme. 

10 There are a number of assumptions and extrapolations in these figures. It would be far preferable to have 

more information however, the sales director at Channel Nine was not willing to discuss how much the 

station derives from government advertising. 

 

References 

Australian Broadcasting Corporation (ABC) (2000) The Idiot Box [videorecording], Sydney: Australian 

Broadcasting Corporation. 

 

Australian Broadcasting Authority (ABA) (2001) How News is Made in Australia, consulted 5 March 

2003, available from http://www.aba.gov.au/about/public_relations/newrel>01/24nr01.htm 

 

Adams, Phillip and Burton, Lee (1997) Talkback: Emperors of Air, Sydney: Allen and Unwin. 

 

Australian Electoral Commission (AEC) (2005) ‘Annual Returns Locater Service’, consulted 15 June 2005 

http://fadar.aec.gov.au/arwdefault.asp?submissionid=5,  

 



 

 32 

Australian Film Commission (AFC) (2004) Get the Picture, accessed 19 January 2004 

http://www.afc.gov.au/gtp/index.html   

 

Australian Labor Party (ALP) (2004) ‘statement by Federal Labor Leader, Mark Latham: Political Parties 

to Pay for Political Advertising’, media release, Canberra: 27 June. 

 

Australian Labor Party (ALP) (2005), ‘Joint Statement: Kim Beazley and Kelvin Thomson: Government 

Advertising’, media release, Canberra: 21 July. 

 

Benavides, Jose Luis (2000) ‘Gacetilla: A Keyword for a Revisionist Approach to the Political Economy of 

Mexico’s Print Media’, Media, Culture and Society, 22: 85-104. 

 

Caird, Jessie and Nelsen, Shawna (1998) ‘Puerto Rican Editors Sue Government Over Advertising 

Boycott’, PR Papers, Boston University, 17 September. 

 

Curran, James (2000) ‘Rethinking Media and Democracy’  in James Curran and Michael Gurevitch, Mass 

Media and Society (3rd ed), London: Hodder Headline Group: 120-154. 

 

Crabb, Annabel (2003) ‘Turnbull Clears Way to Canberra’, Age, 6 October. 

 

Davis, Aeron (2000) ‘Public Relations, News Production and Changing Patterns of Source Access in the 

British National Media’, Media Culture and Society, 22: 39-59.  

 

David, Aeron (2003) ‘PR and News Sources’, in Simon Cottle (ed) News, Public Relations and Power, 

London: Sage: 27-42. 

 

Deacon, David and Golding, Peter (1994) Taxation and Representation: The Media, Political 

Communication, and the Poll Tax, London: John Libbey. 



 

 33 

 

Department of the Prime Minister and Cabinet (2004) Submission to the Senate Finance and Public 

Administration Committee Inquiry into Government Advertising and Accountability, Canberra, Australia: 

Department of the Senate, Parliament House.  

 

Evans, Michael (2004) ‘Packer Praises Coalition’s Economic Achievements’, Sydney Morning Herald, 7 

October. 

 

Franklin, Bob (1988) Public Relations Activities in Local Government, London: Charles Knight Ltd. 

 

Franklin, Bob (2003) ‘A Good Day to Bury Bad News’: Journalists, Sources and the Packaging of Politics’, 

in Simon Cottle (ed) News, Public Relations and Power, London: Sage: 45-62. 

 

Free TV Australia (2004) ‘Media Release: Free TV Australia Announces January-June 2004 Advertising 

Revenue for Commercial Television Networks’, Mosman, NSW: 10 August. 

 

Gaber, Ivor (2000) ‘Government by Spin: An Analysis of the Process’, Media Culture and Society, 22: 

507-518. 

 

Given, Jock (1995) ‘Commercial TV: Bucks, Blokes, Bureaucrats and the Bird’ in J. Craik, J.J. Bailey and 

A. Moran (eds), Public Voices, Private Interests, Australia’s Media Policy. Sydney: Allen and Unwin:15-

32. 

 

Golding, Peter (1990) ‘Political Communication and Citizenship: The Media and Democracy in an 

Inegalitarian Social Order’ in M. Ferguson (ed) Public Communication: The New Imperatives. London: 

Sage Publications: 84-100. 

 



 

 34 

Golding, Peter and Murdock, Graham (2000) ‘Culture, Communications and Political Economy’ in James 

Curran and Michael Gurevitch, Mass Media and Society (3rd ed), London: Hodder Headline Group: 70-92.   

 

Goot, Murray and Tiffen, Rod (1995) Media Barons, North Ryde, NSW : Australian Film Television & 

Radio School. 

 

Grant, Richard, 2003-04, ‘Research Note no.62 2003-04: Federal Government Advertising’, Canberra, 

Parliamentary Library, Parliament of Australia. 

 

Grattan, Michelle (1998) ‘Editorial Independence: An Outdated Concept?’, Australian Journalism 

Monographs 1: 1-26. 

 

Green, Joshua (2001) ‘More than TV: Channel Ten and Diversity in Free-to-Air Broadcasting’, Media 

International Australia, Incorporating Culture & Policy, 100: 49-63. 

 

Griffen-Foley, Bridget (2003) Party Games: Australian Politicians and the Media from War to Dismissal, 

Melbourne: Text Publishing. 

 

Herman, Edward and Noam Chomsky (2002) ‘A Propaganda model’ in Durham, Meenakshi Gigi and 

Douglas M. Kellner (eds) Media and Cultural Studies: Keyworks, Oxford, Blackwell: 280-317.  

 

Herman, Edward S. (1995) ‘Media in the US Political Economy’ in John Downing, Ali Mohammadi and 

Annabelle Sreberny-Mohammadi (eds) Questioning the Media: A Critical Introduction (2nd ed), Thousand 

Oaks, Calif., Sage: 77-93. 

 

Herman, Edward S. (2000) ‘The Propaganda Model: A Retrospective’, Journalism Studies, 1 (1):101-12. 

 



 

 35 

Inter American Press Association (IAPA) (2005), ‘Country-by-Country Report: Argentina) published 

March 2005, accessed 29 August 2005 http://www.sipiapa.org/pulications/report_argentina2005.cfm 

 

Jackson, Kim (2003) ‘Media Ownership Regulation in Australia’, Parliament of Australia, Parliamentary 

Library, (E-Brief: Online Only) issued 22 October 2001; last updated 16 June 2003, 

http://www.aph.gov.au/library/intguide/sp/media_regulations.htm 

 

Jorgensen, Danny L. (1989) Participant Observation: A Methodology for Human Studies, Newbury Park, 

Calif. : Sage Publications. 

 

Kelly, Paul (1998) ‘Players, Pollies and Party Games’, Australian Quarterly 70(2): 19-21. 

 

Koutsoukis, Jason (2005) ‘Howard’s ‘Orgy of Ads’ in Lead-Up to Poll’, Age, 24 March: 3. 

 

Lawe Davis, Chris (1999) ‘Journalism, Corporatism, Democracy’, Media International Australia 90: 53-

64. 

 

Lewis, Steve (2004) ‘Tremors Over ALP TV Plans’, Australian, 17 May: M1. 

 

Manning, Paul (2001) ‘Considering the Powerful and the Politically Marginal’ and in Paul Manning, News 

and News Sources: A Critical Introduction, London: Sage: 138-201. 

 

McChesney, Robert W. (1989). ‘The Political Economy of the Mass Media: An Interview with Edward S. 

Herman. (co-author of Manufacturing Consent) (interview)’ Monthly Review 40(8): 35-46. 

 

McDevitt, Michael (2003) ‘In Defense of Autonomy: A Critique of the Public Journalism Critique’, 

Journal of Communication  53(1): 155-65.  

 



 

 36 

McQuail, Denis (1986) ‘Diversity in Political Communication: Its Sources, Forms and Future’ in Peter 

Golding, Graham Murdock and Philip Schlesinger (eds) Communicating Politics: Mass Communications 

and the Political Process, Leicester University Press ; New York : Holmes & Meie. 

 

McQueen, Humphrey (1977) Australia’s Media Monopolies, Camberwell, Vic. : Widescope. 

 

Miller, David and Dinan, William (2000) ‘The Rise of the PR Industry in Britain, 1979-98’, European 

Journal of Communication 15(1): 5-35. 

 

Open Society Justice Initiative (2005) ‘Romania Reforms Advertising Laws to Protect Media Freedom’, 19 

May 2005, accessed 28 August 2005 http://www.justiceinitiative.org/db/resource2?res_id=102722 

 

Orr, Graeme (2004a) Australian Electoral Systems - How Well Do They Serve Political Equality?, the 

Democratic Audit of Australia, Australian National University, available from 

http://democratic.audit.anu.edu.au/, posted February.  

 

Orr, Graeme (2004b) Submission to the Senate Finance and Public Administration Committee Inquiry into 

Government Advertising and Accountability, Canberra, Australia, Department of the Senate, Parliament 

House.  

 

Orr, John (1994) ‘Politics, News Management and Monopolies – A Consumer Issue?’ in Julianne Schultz 

(ed) Not Just Another Business: Journalists, Citizens and the Media. Leichardt: Pluto Press: 95-114. 

 

Scammell, Margaret (1995) ‘Government Publicity: Managing the News’ in M. Scammell Designer 

Politics: How Elections are Won, New York: St. Martin’s Press: 165-201. 

 

Taylor Jackson, Pamela and James Ronald Stanfield (2004) ‘The Role of the Press in a Democracy: 

Heterodox Economics and the Propaganda Model’, Journal of Economic Issues 38(2): 475-83. 



 

 37 

 

Tenannt-Wood, Robin (2004) ‘The role of the media in the public disclosure of electoral funding’, the 

Democratic Audit of Australia, Australian National University. Available from 

http://democratic.audit.anu.edu.au/ 

 

Tingle, Laura and Shoebridge, Neil (2004) ‘Nine the Winner in Government Ad Blitz’, Australian 

Financial Review, 28 July: 8. 

 

Turk, Judy VanSlyke and Franklin, Bob (1987) ‘Information Subsidies: Agenda-Setting Traditions’, Public 

Relations Review 13(4): 29-42. 

 

Turner, Graeme (1996) ‘Maintaining the News: A Comparative Analysis of News and Current Affairs 

Services Provided by the ABC and the Commercial Sector’, Culture and Policy 7(3): 127-164. 

 

Ward, Ian (1995) ‘Ownership and Control: Media Mates and Moguls’ in Ian Ward Politics of the Media, 

South Yarra: Macmillan: 124-153 

 

Ward, Ian and Mary Walsh (2000) ‘Leaders’ Debates and Presidential Politics in Australia’ in S. Coleman 

(ed.), Televised Election Debates, Houndsmills and London: MacMillan: 43-65. 

 

Ward, Ian (2002) ‘Talkback Radio, Political Communication and Australian Politics’, Australian Journal of 

Communication .29(1): 21-38. 

 

Ward, Ian (2003) ‘An Australian PR State?’ Australian Journal of Communication 30(1): 25–42. 

 

Wendt, Jana (1997) Andrew Olle Lecture 1997, 15 November, available from 

http://www.abc.net.au/sydney/stories/s285549.htm 

 



 

 38 

Windschuttle, Keith & Windschuttle, Elizabeth (eds) (1981) Fixing the News: Critical Perspectives on the 

Australian Media, Cassell Australia, North Ryde, N.S.W. 

 

Windschuttle, Keith (1988) The Media: A New Analysis of the Press, Television, Radio and Advertising in 

Australia, Penguin Books: Ringwood, Victoria. 

 

Young, Sally, (2003) ‘Killing Competition: Political Communication in Australia’, AQ: Journal of 

Contemporary Analysis, 75 (3): 9-15.  

 

Young, Sally (2004a) The Persuaders: Inside the Hidden Machine of Political Advertising, North 

Melbourne: Pluto Press. 

 

Young, Sally, (2004b) Submission to the Senate Finance and Public Administration Committee Inquiry into 

Government Advertising and Accountability, Canberra, Australia: Department of the Senate, Parliament 

House.  

 

Young, Sally (in press). ‘Political Advertising in the 2004 Election’ in Marian Simms and John Warhurst 

(eds), Mortgage Nation: The 2004 Federal Election, Fremantle: Curtin University Books. 



 

 39 

Table 1 – ALP above the line techniques drawing attention to government advertising and the 
resulting media coverage, May-August 2004 
 
Date Type ALP spokesperson  Media coverage of the issue 

that day (TV/radio) and next 
(newspapers) 

13 May Media release Bob McMullan  
14 May Doorstop interview, Parliament House Julia Gillard  
21 May Doorstop interview, Treasury Place Julia Gillard  
31 May Doorstop interview, Parliament House Julia Gillard  
21 June Doorstop interview, Parliament House Wayne Swan - 2 ABC TV interviews  

- 6 newspaper articles 
22 June Doorstop interview, Parliament House Wayne Swan - 3 newspaper articles 

- 1 op-ed 
23 June Media release Robert McClelland - 5 newspaper articles 

- 2 op-eds 
25 June Media release Michael Forshaw  
 Media release Bob McMullan  
27 June Statement  Mark Latham - ABC news 

- ABC Mediawatch 
- ATV10 news 
- 7 radio programs 
- 5 radio news bulletins 
- 8 newspaper articles 

27 June Doorstop interview, Concord 
Repatriation General Hospital, Sydney 

Mark Latham 
 

 

28 June Doorstop interview [location not listed] Nicola Roxon - 1 radio program 
- 3 newspaper articles 
- 2 newspaper editorials 

13 July Media statement Bob McMullan - 6 newspaper articles 
 
Note: TV and radio interviews carried out by ALP spokespeople could also conceivably be counted as an 
‘above the line’ media management technique. However, here they are judged to be an outcome (an 
example of achieving media coverage) rather than a mere attempt. 
 



 

 40 

 
Table 2 - Media news and current affairs reports on government advertising by medium during 22-
25 June, 28 June-1 July and 13-14 July 
 
Medium Number of media 

reports on 
government 
advertising  

Percentage of all 
media reports on 

the topic  

Percentage of 
government ad 

spend reported to 
have gone to media 

Newspapers 77 61 % 25 % 
Public radio stations 20 16 % n/a 
Commercial radio 
stations 

19 15 % 15 % 

Public television 
station (ABC) 

7 6 % n/a 

Commercial 
television stations 

3 2 % 50 % 

Cinema and outdoor n/a n/a 10 % 
Total  126 100 % 100% 
 
Source for ad spending figures: Tingle and Shoebridge 2004: 8. 
 



 

 41 

 
Table 3- Television coverage in Melbourne and Sydney during 22-25 June, 28 June-1 July and 13-14 
July 
 
Date Channel Program Participants 
16 June ABC 7:30 Report Eric Abetz (Gov), Bob McMullan (ALP), John 

Faulkner (ALP), Peter Costello (Gov) 
18 June ABC Lateline Eric Abetz (Gov), Wayne Swan (ALP) 
20 June ABC Insiders Kay Patterson (Gov) 
21 June ABC 7:30 Report Mark Latham (ALP) 
 ABC Lateline Julia Gillard (ALP) 
27 June ABC News Mark Latham (ALP)  
28 June ABC Mediawatch Eric Abetz (Gov), John Howard (Gov), Tony 

Abbott (Gov), Kay Patterson (Gov), John 
Faulkner (ALP), Mark Latham (ALP) 

 Channel 7 Sunrise Mikey Robbins (Comedian, guest) 
 Channel 10 News Grab of Nicola Roxon (ALP) from doorstop 

interview saying political parties should pay for 
their own advertising. 

13 July Channel 9 A Current Affair  Gary Morgan (pollster), Sally Young (academic) 
 



 

 42 

 
 
Table 4 - Radio coverage in Melbourne and Sydney during 22-25 June, 28 June-1 July and 13-14 July 
 
Date Channel Time Program 
11 May ABC Radio National 8.30am The Media Report 
28 June ABC Radio National 5am News 
 ABC NSW 5am Statewide radio news 
 ABC 702 Sydney 5am News 
 ABC 774 Melb 5am News 
 *2UE 5.37am Mike Carlton 
 *2GB 5:45am Alan Jones (Terry Willesee standing in) 
 *2UE 6.06am Mike Carlton 
 ABC Radio National 6.30am News 
 ABC 774 Melb 6.30am News 
 ABC Radio National 7.00am News 
 ABC 774 Melb 7.00am News 
 *Sport 927 7.30am News 
 *2UE 8:07am Mike Carlton 
 *2GB 8.15am Alan Jones (Terry Willesee standing in) 
 ABC Radio National 8.16am AM 
 ABC 774 Melb 8.34am Jon Faine (Glenn Bartholomew standing in) 
 ABC 774 Melb 8.36am Jon Faine (Glenn Bartholomew standing in) 
 *2GB 8.38am Alan Jones (Terry Willesee standing in) 
 *2SM 9.54am Leon Delaney 
 *2CH 12pm News break 
 *2GB  12pm News break  
 ABC Radio National 12pm News 
 ABC 774 Melb 12pm News 
 *2GB 12.23pm Chris Smith 
 *2UE  News break 2pm 
 ABC Radio National 1pm News 
 ABC 702 Syd 1pm  News 
 *2UE 2pm News 
 *2CH 4pm News 
 *2GB 4pm News 
 ABC 702 4:25pm Richard Glover 

(replaced by Simon Marnie) 
 ABC 702 5.44pm Richard Glover (replaced by Simon Marnie) 
 *2GB 7pm News   
 *2CH 7pm News  
 *2UE 9pm News 
29 June *2UE 12.20pm John Stanley 
30 June ABC 702 Syd 2.55pm James Valentine 
6 July ABC Radio National 7.38am Breakfast program 
 
Note * indicates commercial broadcaster 
 
 

Word count 
Article: 7327 
With references and notes (total): 8993 
 


