
 1 

Last revised on 30 Nov 2005 
 

The regional daily unafraid to stand 
alone 
 

By Rod Kirkpatrick 
 

 
The Sunraysia Daily, Mildura, is the last-remaining broadsheet regional daily newspaper in 
Australia, but being the last does not worry the paper because it has never been ‘one of the 
crowd’. Its conception (inspired by the desire to promote the fruit-growing industry in the 
irrigation areas of north-western Victoria) and birth (resulting from the amalgamation of 
three newspapers) were distinctive and it has lived a life where it has never really fitted easily 
into the mould of conventional regional dailies. This paper will explore the distinctive 
identity of a newspaper that became the foundation for one of the more unusual provincial 
press groupings in Australia; and it will profile the founding proprietor of the group who 
rescued the daily newspaper and used it, and the other papers in the group he amassed, as an 
outlet for his political views, even when he was elected to the Senate. 

  
 
An unusual experiment in daily newspaper publication was projected at Mildura in 

north-western Victoria in 1920. Four small newspapers were invited to join forces to create a 
new daily paper to serve the Murray River irrigation districts of Victoria, New South Wales 
and South Australia. Three of the four accepted the invitation; the one that rejected it was the 
highly esteemed South Australian weekly, the Murray Pioneer, published at Renmark. One of 
the three papers that said ‘yes’ was the Mildura Cultivator, established on 19 May 18881 
when settlement was barely nine months old in the ‘Mildura colony’, described earlier by a 
Melbourne paper as a ‘Sahara of hissing hot winds and red driving sand, a carrion-polluted 
wilderness’. But Mildura had become a central part of the irrigation colonies that were being 
established in Victoria and South Australia by the Canadian-born brothers George and 
William Benjamin Chaffey, who had initiated successful irrigation settlements in California.2 
The second paper to join the Sunraysia project was the Mildura Telegraph and Darling and 
Lower Murray Advocate, which an itinerant newspaperman, Henry Alfred Furze, had 
launched as a bi-weekly on 9 May 1913.3 The third was the weekly Merbein Irrigationist, 
launched on 5 November 1919 by Furze’s son, Henry John Dysart Furze. It was printed at the 
Furze family’s Telegraph office in Mildura.4 Mildura’s Cultivator and Telegraph and 
Merbein’s Irrigationist ceased publication at the end of September 1920, combining their 
interests to help launch the Sunraysia Daily, then and now the most distant Victorian daily 
from Melbourne.5 (Its closest daily cousin is the Barrier Daily Truth at Broken Hill, NSW.) 
This distance has helped the Sunraysia Daily create and maintain differences from the general 
pattern of Victorian dailies, and has even helped shape the distinctive newspaper group that 
grew up around it. 
 
Eccentric entrepreneur the driving force 
 
 The driving force behind the launch of a daily for Mildura was Clement John De 
Garis, described as ‘among the most eccentric and exotic entrepreneurs of the 1920s’. C.J., 
also known as Jack, was a pioneering aviator, an author, a playwright, a patron of the arts and 
an innovator in advertising. He had successfully launched a brilliant advertising scheme for 
the Australian Dried Fruits Association.6 He organised and personally conducted a press tour 
of the river settlements by more than fifty representatives of Australian newspapers. During 
this tour, someone suggested that Mildura should have a daily newspaper. De Garis ran with 
the idea and sought the cooperation of local newspaper proprietors.7 Four trial issues of the 



 2 

daily were published before the managing editor, Harry J. Stephens, was satisfied that official 
publication should begin.8 On Saturday, 16 October 1920, he proclaimed in the broadsheet 
daily:  
 

This is the ‘real Number One’, the first regular numbered issue of the Sunraysia Daily. 
Produced with untried machinery by a staff far short of adequacy, it has many 
shortcomings, but none remediable, and none (it may be promised) that will not be 
remedied in the next few weeks. The one outstanding ‘if’ of the situation is the postal 
department, for not until the long distance telephone line is duplicated, and probably not 
until the telegraph system is also strengthened, can Sunraysia Daily be as good as its 
promoters intend.9 

 
The name ‘Sunraysia’ came from a contest that De Garis had held to find the best name to 
describe the dried fruits grown in the Mildura district. The winning name was ‘Sunraysed’ 
(i.e., sun-raised) and it was a short step from there to describe the district where such fruit was 
grown as ‘Sunraysia’ and so the daily newspaper serving that district became the Sunraysia 
Daily.10  
 The early issues of the newspaper carried a panel that set out the basic editorial policy 
under five headings: the development of Sunraysia (advancing the material interests of the 
Murray districts); the success of repatriation (friendly interest in Australia’s returned soldiers, 
and especially their settlement on the land); the progress of the settlement (creation of an even 
stronger opinion in favour of water conservation and irrigation); the onward march of 
Australia (advocacy of every activity design to increase Australia’s population and 
production); and the maintenance of peace (recognition of Australia’s rights and duties as a 
member of the British Empire). A photographer and an artist were appointed and an etching 
and block-making plant was installed. De Garis’s own aircraft was used to deliver copies of 
the newspaper to Renmark, down river in South Australia. The cover price of the Daily was 
1½d (one and a half pence), a common price for dailies at the time.11 
 
Boosterism emphasised 
 
 In those enthusiastic early months, promotion outdid news in the Sunraysia Daily. Its 
focus was boosterism, in the best traditions of American papers chasing settlement and 
prosperity for their town. Every issue presented positive feature articles on Sunraysia: its 
institutions, such as Wentworth Hospital; its industries, such as old-world dried fruit growing; 
its railway services, such as ‘Ouyen, a railway-made town’; its sons, such as Edmund 
Semmens and his work for Mildura, and Harry Morant, the wild life and tragic end of ‘The 
Breaker’; and its dreamers – a series based on what people dreamed of for the district, such as 
a widely-travelled woman’s suggestion for a hostel for business girls.12  

De Garis made a bitter opponent for the Daily when he exposed as a fraud a visiting 
verse writer and journalist, George Cochrane alias Grant Hervey, who was seeking money to 
float a scheme to make greater Mildura the capital of the Murray Valley – which he envisaged 
as a separate State. Cochrane, born at Casterton, Victoria, had been jailed for attempting to 
sell Sydney proprietor Ezra Norton information relating to an affair Cochrane claimed to have 
had with Norton’s wife.13 In Mildura, Cochrane, as Hervey, developed a connection with a 
small weekly paper, the Mildura & Merbein Sun, which began publication on 8 January 
1921.14 Hervey edited the paper from July and derided the Daily constantly, threatening to 
stop its publication in no uncertain manner.15 The Daily continued publication behind locked 
doors and barricaded windows, with members of the literary staff, armed with loaded 
revolvers, ready to ambush any unwanted intruders. Eventually, a hastily formed vigilante 
committee of businessmen and other citizens tarred and feathered Hervey for personal 
reasons; he left town, still threatening to ‘do’ for De Garis. The Sun ceased publication on 29 
October 1921.16 

In the background at the Sunraysia Daily office from December 1920 was a young 
man whose family was to provide, in time, the continuity and managerial leadership that 



 3 

ensured survival for a paper that quickly struck difficulties and could so easily have had as 
short a life as so many of Australia’s provincial dailies. James Lanyon had met De Garis 
when the aircraft in which the Sunraysia public relations genius was making newspaper 
deliveries was forced to land in a paddock near Woomelang. Lanyon moved to Mildura to 
become the newspaper’s publisher. Soon his son, Charles Dudley Lanyon, was offered a job 
in the office at the Sunraysia Daily and decided the newspaper opportunity was more exciting 
than continuing to work for the post office at Woomelang. When he started at the newspaper 
as assistant accountant on 20 December 1920, he almost changed his mind. Not even the first 
edition of the Daily, two months earlier, had been ‘charged’ and so no money was coming in 
from advertising. His first goal was to update the charging. Even then, it was clear to Lanyon 
that too little revenue was being earned. One Monday’s edition in January 1921 brought in 
only £14.17 Lanyon became the secretary of the company in March 1924 and received a bonus 
of £24 that year. In January 1940 he was appointed the manager.18  
 
Insolvent country ‘rag’ hawked all over Australia 
 

Adding to the Sunraysia Daily’s woes at the beginning, De Garis invested his capital 
and time so widely, from Western Australia to Melbourne, that his funds ran out in little more 
than two years.19 He borrowed heavily from Levy Brothers Successors Pty Ltd at an 
exorbitant rate of interest. Levy Brothers took over the Sunraysia Daily Ltd on 14 May 1923, 
and appointed S.M. Lyons as receiver and manager, with instructions to close the newspaper 
if necessary. C.D. Lanyon told a newspaper conference in 1951: 
 

From 1921 to 1923 an insolvent country ‘rag’ was hawked all over Australia. The 
receiver, a charming fellow (Sol Lyons), acting for Abrahams Brothers of Small Arms 
fame, just couldn’t sell this Mildura Sunraysia Daily despite all sorts of inducements … 
two of our friends in Mildura today admit their fathers refused to purchase this derelict at 
about forty per cent less than R.D. Elliott persuaded his partners, Dr Earle Page and the 
late P.G. Stewart, to pay for it.20 

 
Various attempts were made to form a syndicate to buy the company but no progress was 
made until 13 February 1924 when New Sunraysia Daily Pty Ltd – with Percy Gerald 
Stewart, the Federal Minister for Works and Railways, R.D. Elliott, of Melbourne, and Ethel 
Esther Page, wife of Dr Earle Page, the Deputy Prime Minister, as equal one-third 
shareholders – bought the paper. The company had been registered two days earlier.21 Earle 
Page was the Country Party Leader and the chairman of directors of the Daily Examiner, 
Grafton, NSW. Managing editor Stephens – who had worked 8.30am to 3.30am at the 
Sunraysia Daily, with an hour for lunch and an hour for dinner, seven days a week – departed. 
In August 1924 the new proprietary appointed as manager George Silverton Baxter, son of the 
proprietor of the Ballarat Star, which was in its final days, and William Bluff Hoare as 
editor.22  
 
Enter the politicians 
 

Robert Charles Dunlop Elliott (1884-1950), a banker, construction contractor, 
dynamic businessman, philanthropist and Country Party politician, became the dominant 
figure in the New Sunraysia Daily Pty Ltd, even though Stewart, who contributed a weekly 
article to the paper on Mallee farming throughout the 1920s, was chairman, 1924-27. Elliott 
was appointed chairman on 25 April 1927 and emerged as the sole proprietor in 1935. Ethel 
Page sold her 4,334 shares to Elliott on 30 September 1932 and ceased to be a director. 
Stewart was no longer a director after April 1927, but retained his financial interest until his 
death on 15 October 1931. There had been a split between Stewart and Earle Page since 
August 1924 when Stewart resigned his portfolio in protest against a pact between Prime 
Minister Bruce and Page that gave electoral protection to sitting members. Stewart and A.A. 
Dunstan organised the Victorian Country Progressive Party, a radical group with its power 



 4 

base in Bendigo and the Mallee. It effectively held the balance of power in Victoria in the late 
1920s. In March 1929 Stewart was the only Country Party member to support Labor’s 
proposal for a Federal wheat-marketing scheme; in September he voted against the abolition 
of the Federal arbitration system, thus helping to bring down the Bruce-Page Government.23 
On Stewart’s death, his shareholding in New Sunraysia Daily Pty Ltd passed to his wife, 
Edith Catherine Stewart, who, after remarrying, sold her interest to Elliott in November 
1935.24 Elliott was paid £20 a week ‘free of State and Federal taxation’, by the company from 
1 October 1932 ‘to cover his services for and expenses on behalf of the company’.  

For Elliott the Sunraysia Daily became the foundation on which to build a provincial 
press empire, known from 11 June 1950 – shortly after his death – as the Elliott Provincial 
Newspaper Group and from 24 June 1965, when it was buying newspapers in Melbourne, as 
the Elliott Newspaper Group. Among the newspapers Elliott acquired were small titles such 
as the Ouyen Mail, which was ‘just about paying its way’ in January 1932, and the 
Woomelang Sun and the Mallee Harvester, Murrayville, which were losing heavily.25 Better-
known Elliott acquisitions were the Castlemaine Mail (1932), Shepparton Advertiser and 
Goulburn Valley Yeoman (1934), Swan Hill Guardian (1937), Wentworth Evening News 
(1938), Albury Banner (1940), Yarrawonga Chronicle (1943), Cobram Courier (1944), 
Maryborough Advertiser (1945), Cohuna Farmers’ Weekly (1947) and Wangaratta 
Chronicle-Despatch (1949).26 Elliott used to say the company had ‘bought Cobram because it 
was “the worst paper we’d ever seen”; maybe this was an exaggeration but not by much’, 
recalled C.D. Lanyon. When they had considered buying the Albury Banner, they agreed ‘the 
only thing in its favour was its past and the fact that Albury was at the source of the supply of 
water that flowed down to Swan Hill and Mildura’. The Banner was closed in 1950 ‘to give 
an opportunity to develop a really good job printing business’.27 At Wangaratta, Elliott bought 
a controlling half-interest in the Chronicle-Despatch from the Higgins family, but it was a 
benevolent arrangement, as history has shown. In 1947 when it was felt Mooroopna, a suburb 
of Shepparton, needed a mouthpiece, Elliott opened the Mooroopna Advertiser, feeding off 
the Shepparton Advertiser.28 Clippings books still in the possession of the Elliott Newspaper 
group reveal how his newspapers were used as agents of political persuasion in an era when 
the box in the corner of the lounge was a wireless set and the voices heard through the static 
were entertaining and not persuading. 
 
Elliott the media player 
 

Elliott was a medium-sized player in an era of smaller corporate enterprises. The 
Castlemaine paper was a daily when he bought it, the Shepparton Advertiser was not a daily 
but he soon made it one, the Maryborough paper had been a daily, and, the Wangaratta paper 
became a daily after he died. Elliott had wider newspaper interests, on a minority scale, and 
became a director of Western Newspapers Ltd, based on Bathurst, NSW; a director of the 
news agency, Australian United Press; and a foundation director of the Australian Provincial 
Daily Press Ltd. In 1947 his group was reported to own fourteen Victorian newspapers and 
five NSW ‘cousins’, as well as Radio MA Mildura. 29 At one stage, after World War II, as a 
matter of policy the group’s country papers carried the slogan, ‘Don’t pray for rain – dam it’, 
reflecting not only his dam-building background but also the irrigation ethos of the Sunraysia 
district.30 Elliott had become attached to the Murray Valley and energetically promoted its 
development.31 

Elliott’s politicking and newspapering were all of a piece. He was elected to the 
Senate on 17 November 1928 and was sworn in on 14 August 1929. He served until 30 June 
1935, narrowly losing his seat in a bitterly fought election campaign. With all Victorian 
Federal Country Party members, including W.G. Gibson, he had rejected the State executive’s 
demand for a conformity pledge for the election of 15 September 1934. Elliott was dropped 
from the United Australia Party-Country Party Senate ticket, but Gibson was not. Prime 
Minister Joseph Lyons had objected to charges of dishonesty and corruption made against his 
Government in Elliott’s Castlemaine Mail on 19 August 1933. Elliott observed that ‘the 
political team did not want in Parliament any independent who had a mind of his own’. He 



 5 

labelled his exclusion from the non-Labor Senate team ‘a political version of bodyline’ – the 
bowling strategy that England had employed the previous year during the Test cricket series 
against Australia to try to curb Don Bradman’s prodigious scoring feats.32 His newspapers 
editorialised strongly in favour of his stance, as clippings books relating to the election 
campaign show.33 Other newspapers supported him, too, among them being the Colac Herald 
and the Leader, Melbourne.34 Four days after the 1934 election, the Age editorialised on the 
growth of the ‘thinking vote’. It noted that an outstanding example of ‘a pronounced public 
reaction against the role of machine politics’ had been provided by the Senate poll in Victoria. 
‘Whether Senator R.D. Elliott is returned or not, his figures are a splendid vindication of a 
great fight in a worthy cause, and give all the encouragement that is needed for its 
continuance.’35 During his Senate term, Elliott chaired the Senate select committee on the 
standing committee system and served on the Senate library and disputed returns 
committees.36 
 
Elliott and the Empire 
 

R.D. Elliott was not your common, garden-variety country newspaperman. His 
education in the power of newspapers began in earnest in 1913 when he married Hilda Fink, 
daughter of Theodore Fink, chairman of the board of the Melbourne Herald. He grew to 
admire the British press baron, Lord Beaverbrook, who became his exemplar. He joined 
Beaverbrook’s fervent ‘crusade’, beginning in 1929-30, for ‘Empire Free Trade’. 
Beaverbrook regarded Elliott as Australia’s voice. They promoted dominion food supplies for 
Britain, and British manufactures for dominions and colonies with some concessions to 
dominion manufacturers. In 1940 Elliott went to Britain to serve as special assistant to 
Beaverbrook in his effective and effervescent wartime ministries (aircraft production, 1940-
41, and supply, 1941-42).37 David Farrer described Elliott unkindly as the least qualified of 
the Beaverbrook devotees. ‘Like a St Bernard dog he followed his master around, a barrel of 
adulation around his neck from which Beaverbrook could drink at need. He was very kind 
and rather stupid. He bumbled.’ Farrer bumbled himself when he said Elliott came from New 
Zealand.38 After Elliott had died on 6 March 1950, aged sixty-three, Lord Beaverbrook wrote 
to Hilda Elliott to tell her what a ‘splendid ally and great patriot’ her late husband had been.39 
Elliott bequeathed to the City of Mildura his magnificent art collection – once described as 
‘without doubt, the finest private collection of British contemporary art in Australia’ – and it 
became the inspiration for the building of the Mildura Art Gallery.40  

R.D. Elliott died childless and intestate. Two years later Sir Keith Murdoch, chairman 
of the Herald and Weekly Times Ltd (HWT), considered the possibility of buying the Daily, 
sending Keith Henry McDonald, the Queensland Newspapers Pty Ltd assistant manager, to 
investigate. McDonald was constrained by the knowledge that Murdoch did not want to spend 
any money to make the acquisition. McDonald submitted a report on Friday, 3 October 1952, 
before flying back to Brisbane; he proposed that the acquisition be financed by the sale of the 
Elliott group’s smaller newspapers and its Mildura radio station. Little more than 24 hours 
later, Sir Keith died. C.D. Lanyon, by then the chief executive of the Elliott group, bought out 
the Elliott interest with the backing of HWT and became sole proprietor. HWT gained pre-
emptive rights to buy the shares in the event that they were to be resold.41 The later 
development of the Elliott group – the Lanyon years – will be discussed below.  

The group’s interests varied from the smallest of papers to forays into daily 
publication.  It started the first daily at Shepparton, 1934-1936, and issued the only daily that 
Wangaratta has had, 1958-1963. Two early Wangaratta newspapers – the North-Eastern 
Dispatch (established in 1862) and the Wangaratta Chronicle (1884) – amalgamated in April 
1937 as the Wangaratta Chronicle-Despatch (note the spelling change), and the combined 
title began appearing daily in 1958.42 William Thomas Higgins bought the Dispatch since 1 
January 1921.43 The deaths of one Higgins son (Brian Hartley Higgins, a skilled journalist) 
during World War II and of the father, W.T. Higgins, in March 1949 created a financial crisis 
for the family. Thus, William Francis Higgins (1912-1989) became the heir. To end the 
financial crisis, he allowed the Elliott group to take a fifty per cent controlling interest in 



 6 

1949, with the Higgins family retaining a fifty per cent non-controlling interest.44 The 
benevolence of the Elliott group interest was demonstrated when it lent money to the Higgins 
family to enable it to buy back Elliott interest on 1 April 1982.45 
The Lanyons take over 
 

At Mildura in the second half of the twentieth century, the Elliott Provincial Newspaper 
Group – later the Elliott Newspaper Group (ENG) – could more aptly be described as the 
Lanyon group. After the death of R.D. Elliott in 1950, chief executive officer Charles Dudley 
Lanyon (1902-1988) soon acquired a controlling interest in the company. Lanyon, described 
by son Bill as a ‘workaholic’, worked seven days a week in the office all his life. Bill 
Lanyon’s first realisation that he was the member of a newspaper family came when his father 
would take him to light the gas Linotype pots on Sunday afternoon so that the Sunraysia 
Daily did not have to pay an employee to go in a few hours earlier than the normal shift 
starting time. C.D. Lanyon’s firm philosophy was that the paper was for the local community.  
 

… we ran different papers in different areas. We believed that the newspaper really did 
belong to the community that it served. We obviously took stances on certain issues that 
we felt very strongly about but we felt that we were supporting in those cases the 
majority of the views of the constituted authority … We were almost non-political in 
Mildura, I’ve got to say, because Mildura’s never been a political town. It was more a 
town that was run by its needs at the time and our closest neighbour is Broken Hill (as a 
daily) and Broken Hill and Mildura are almost completely opposite in their thoughts.46  

 
C.D. Lanyon, a deep thinker on issues affecting the newspaper industry, found cause for 
reflection in 1951 when he addressed a meeting of Elliott group managers. He compared the 
economic realities of the day with those prevailing in 1924 when R.D. Elliott had become 
involved in the Mildura newspaper. In 1924 the weekly payroll of the Sunraysia Daily had 
been £160 compared with £525 in 1951 and the weekly newsprint bill had risen from £30 to 
£200. Revenue from paper sales had increased by 175 per cent and circulation had increased 
from less than 2,000 to more than 7,000. In 1951 the group had a chain of newspapers, with 
175 permanent employees, and needed a revenue of £3,000 a week to cover costs alone.47 In 
2005 ENG employed 203 people full-time plus 22 full-time equivalents in part-timers and 
casuals.48 
 Under Lanyon, ENG continued to expand. In the mid 1960s, with the encouragement 
of the Herald & Weekly Times Ltd, it bought some Melbourne suburban titles, including the 
Lilydale Express, Yarra Valley News, Ringwood and Croydon Mail. ‘Gee, that’s a tough 
business!’ remarked Bill Lanyon. ENG sold the suburbans to the Leader group when the 
Motts were the owners. ENG bought the Kyneton Guardian on 24 April 1965, and the 
Benalla Standard in March 1966 only to sell it fifteen months later to the Benalla Ensign, 
which closed the Standard on 22 June 1967. The links with the origins of the Sunraysia Daily 
were made more tenuous when C.D. Lanyon released the day-to-day reins of control of the 
group in November 1970, but continued as chairman of the board, and they were broken when 
he died on 13 April 1988.49 
 
A dynasty takes shape 
 
 William Russell (Bill) Lanyon (b. 1937) became the company secretary in 1960, the 
manager of the Daily in 1969 and the executive chairman in 1988 on his father’s death. It was 
not automatically accepted that the Lanyon children would follow in their father’s footsteps. 
Bill’s brother, Donald James, became an industrial chemist and never took an active part in 
the business. His sister, Dorothy, worked at Radio 3MA for a number of years but she was a 
mothercraft nurse by profession. Bill matriculated but study at university, choosing instead to 
work in the family business. He gained experience in all phases, from journalism to printing 
to the administrative office. He gained accountancy qualifications. Since 1985 he has been 
based in Melbourne. In 2005, his eldest son, Ross, an accountancy graduate, was managing 



 7 

director of the Sunraysia Daily and ENG secretary, and another son, Jamie, was the assistant 
manager of the Sunraysia Daily. Two nephews were in the business, too: Bruce Ellen, as 
general manager of the group’s Gippsland newspapers, but he is based at the Latrobe Valley 
Express, Morwell; and Tim Ellen, as general manager of Visibility Signs, an outdoor signage 
company that is part of ENG.50 
 Bill Lanyon is acutely aware that once the Geelong Advertiser switched from 
broadsheet format to tabloid on 21 November 2001, the Sunraysia Daily had become the final 
broadsheet amongst provincial dailies – ‘the last of the Mohicans’, as he calls it. He used to 
be absolutely unwavering in his allegiance to broadsheet for the Mildura daily, but by late 
2002 he sometimes entertained doubt. His main argument against making the Daily a tabloid 
is that most readers of that paper do not read it on a bus or tram. He does not want to change 
for change’s sake. He likes the look, the feel, of a broadsheet. When the time comes to 
change, ‘there’ll be some pressing reason why we do it, whether it’s availability of paper or 
change of press or plates or centralised printing … I must admit when I get on the little plane 
and fly from Mildura to Melbourne, reading the Sunraysia Daily is a bit bloody awkward’.51 
When company secretary Ross Lanyon was asked in August 2005 whether the Daily was still 
a broadsheet, he said, ‘Well, my dad’s still alive.’52 
 
Going with the known 
 
 The caution evident in the adherence to the broadsheet format appears in other areas 
of the ENG business. ENG allowed other newspapers to make the running with web offset 
printing when the technology became available in the mid-1960s. Bill Lanyon said ENG did 
not want to put its neck on the chopping block and take a chance at the cutting edge of 
technology. It made the change on 26 February 1979.53 Once it had installed an offset press at 
Mildura, it closed the press at Swan Hill and began printing outside papers, too. In selecting 
managers for their newspapers, the Lanyons have always believed in promoting from within, 
if possible – in going with the known. David Tulloch (b.1936), who retired only in June 2005 
after 24 years as general manager of the Gippsland Times, Sale, started at Mildura as a cadet 
journalist, and accompanied Bill Lanyon on ‘my very first assignment as a journalist’. Lanyon 
said he had no preconceived ideas about what sort of background his managers should have.  
 

I think the opportunities come from possibly being in the right place at the right time, but 
more particularly from their capabilities. Des Morris (formerly Mildura) was from a sales 
background; Tulloch (formerly Sale), editorial; Denis Cox (Castlemaine), production; 
Ellen (Morwell), accounting; Rob Duffield (Swan Hill), marketing.54  
 

Bill is chairman and managing director. The other two shareholders, both directors, are his 
brother, Donald James Lanyon, and sister, Dorothy Ellen. There are trusts involved, too, such 
as the Taylor Trust. 
 The career and reflections of Desmond Frank Morris (b. 1936) provide insights into 
how the Elliott Newspaper group has operated and prospered. Morris joined the Sunraysia 
Daily on 1 July 1958 as what was known as a ‘space salesman’ and what is now known as a 
sales representative. After four years he was shifted to the administrative department and 
studied accountancy at night school. Two years later, Charles Lanyon posted him to the Swan 
Hill Guardian as general manager to deal with the emergence of a rival newspaper, the Mid 
Murray Illustrated, which had started in Swan Hill in mid-1964.55 The Swan Hill Guardian 
converted from a bi-weekly broadsheet to a tri-weekly tabloid on 4 May 1964 to help combat 
the free paper.56 Through the Guardian, ENG bought Murray Valley Printers Pty Ltd, closed 
the Illustrated, and employed Michael Day as a printer and part-time cartoonist.57 
 When Bill Lanyon decided to move to Melbourne in 1984 to live he installed Morris 
as general manager of the Sunraysia Daily and ENG northern divisional manager from 1 
January 1985.58 Morris had to contend with managing a far more varied enterprise than the 
ones that confronted his colleagues at the Regional Dailies of Australia Ltd. Apart from the 
Daily, the northern division of ENG included Mildura Midweek, Sunraysia Printers Pty Ltd, 



 8 

Duraprint, Radio 3MA and Sunraysia Broadcasters Pty Ltd. ENG was a major shareholder in 
the local television licensee, STV-8. Morris also became managing director of Radio 3YB 
Warrnambool and 3CV Bendigo, and had oversight of the Guardian, Swan Hill. The cross-
media ownership laws passed in 1987 led ENG to sell off Mildura TV and in 1990 ENG sold 
Radio 3MA and 3YB Warrnambool. It amalgamated Sunraysia Printers with Duraprint and 
later sold that company.59 
 One of Morris’s early lessons in confronting newspaper competition came at Morwell 
where an ambitious journalist, Patrick Duncan Hegarty (1938-1986), launched a free weekly 
– printed offset – to challenge three paid-circulation letterpress newspapers in the Latrobe 
Valley. An introductory issue of the Latrobe Valley Express appeared on 18 June 1965 but the 
first fully regular issue appeared on 14 July 1965. It promised ‘saturation circulation’ in the 
urban areas of Moe, Newborough, Yallourn, Yallourn North, Hernes, Oak, Morwell and 
Traralgon – an industrial demographic of 80,000 people.60 Hegarty had edited the Traralgon 
Journal for nine years before becoming news editor for GLV-10, the local television 
licensee.61 After two years there, he could see that GLV News had no future as a live local 
program; and there was a great need for a regional newspaper which would carry news and 
advertisements over the borders of the several warring municipalities which maintained a 
fragmented Central Gippsland. ‘Separate weekly and bi-weekly, small-circulation, paid 
newspapers served the individual towns and districts, which meant national advertisers and 
local firms had to buy space in up to five papers to cover the Latrobe Valley – regarded as one 
of Victoria’s few regional growth centres of the 60s.’62 All this coincided with a revolution 
that was taking place in newspaper technology in the United States and Europe. Computers 
that could produce type on photographic paper and presses that could transfer this ‘paper’ 
image on to newsprint with superb reproduction quality had been developed. The equipment 
was available at a fraction of the cost of the cumbersome hot-metal typesetters and letterpress 
machines that had been used for producing newspapers for eighty years. The big hurdles that 
Hegarty had to overcome were ‘a lack of guts and an even greater lack of money’. He took 
the plunge with a few former colleagues from the Traralgon paper.63 
 
Don’t compete; take control 
 

The Express severely dented the paid newspapers in its region. They could not compete 
in circulation or penetration. Hegarty had the advantage with excellent photo reproduction. 
‘Suddenly,’ said Des Morris, ‘our letterpress papers were economically failing.’64 In the 
second half of 1968, ENG had bought the Latrobe Valley Advocate & Advertiser – which had 
formerly been two separate titles, the Morwell Advertiser and the Moe Advocate – and issued 
it as two separate bi-weeklies from 3 March 1969.65 At Charles Lanyon’s request, Morris 
surveyed the Latrobe Valley situation and reported that the three ENG paid papers could not 
compete against a free offset tabloid that had a distribution greater than their combined 
circulation. Traders were voting with their hip pocket and buying the greatest penetration for 
the cheapest price. Morris said there was only one thing to do: start a free paper in opposition. 
Lanyon said, ‘No, there’s one other thing… we can buy them out.’ And they did – ‘they’ 
being ENG, as the majority partner, and K.S. Hopkins and Sons Pty Ltd, publisher of the 
Warragul Gazette.  

The purchase, which became official on 9 February 1970, turned out, as Morris put it, 
‘to be one hell of a good deal’. ENG kept publishing the Moe and Morwell papers, but in 
1972, when Morris returned because neither the Express nor the paid papers were doing well, 
he found that ‘they were still operating as though they were in opposition and owned 
separately and they were cutting their [advertising] rates against one another’. On hearing 
this, Lanyon ordered Morris to close both paid papers. ENG continued publishing the 
Traralgon Journal because it was more remote from the Express. ‘Suddenly things were 
viable,’ said Morris.66 The Express became a bi-weekly in June 1973 and a tri-weekly on 15 
April 1986 before reverting to bi-weekly issue nearly ten years later, on 9 January 1996. The 
original staff of seven had grown to 320 by 1990.67 In 1992 ENG sold half of its 80 per cent 



 9 

interest in the Express and of its 100 per cent in the Gippsland Times, Sale, to Rural Press Ltd 
so that it gained a useful ally. So far it has no regrets about the alliance.68 
 Newspapers rarely put down on paper a statement of editorial policy, but the 
Sunraysia Daily has been unafraid to stand separate on this score, too, although the Dunn 
family group in Queensland prepared a written editorial policy statement in 1966. In a mid-
twentieth-century American study of social control in the newsroom, Warren Breed concluded 
that policy was never written down. Instead, policy was made clear through such means as the 
make-up of the paper, which was, in effect, ‘a policy order’.69 In 1968, C.D. Lanyon produced a 
three-foolscap-page document of single-spaced typing that set out, amongst other things, the 
editorial policy of the Sunraysia Daily, which also produced the news for Radio 3MA and for 
STV Channel 8.  
 

The general policy of Sunraysia Daily is based on an endeavour to further the progress and 
development of the circulation area. The newspaper supports no political party but does 
attempt to maintain the status quo and give support in this regard. It declines publicity to the 
Communist Party. Its columns are open to most religious groups, but not Jehovah’s 
Witnesses.70 

 
The Daily also strongly supported moves for better education, strong local government, and 
vigorous service clubs and devoted many columns to sport, with particular emphasis on 
spectator sports. The letters-to-the-editor column provided a safety valve for members of the 
public opposed to any particular policy line adopted.71  
 
Conclusion 
 

Mildura’s Sunraysia Daily, the only broadsheet regional daily newspaper remaining 
in Australia, has demonstrated that it is unafraid to stand alone on issues more crucial than 
publishing format. When owned by R.D. Elliott, who had rescued it from seemingly certain 
economic oblivion, the Daily had unashamedly boosted the irrigation districts surrounding 
Mildura and stuck its neck out for the political causes he espoused. It became the flagship of 
an eclectic group of newspapers that somehow earned enduring loyalty from long-serving 
managers such as Des Morris, David Tulloch and others. The Elliott-raised newspaper group 
continues to serve its various communities in distinctive ways that would have pleased the 
ENG founder. 
                                                
1 The first Mildura newspaper was the Mildura Irrigationist and Murray River Agricultural Times, 
published from 8 February 1888 until 6 June 1896, as the extant issues show. 
2 Alice Lapthorne, Mildura Calling, p.12. 
3 Mildura Telegraph, 9 May 1913, editorial. 
4 Merbein Irrigationist, 12 November 1919, No.2; Darragh, p.311. 
5 Mildura Telegraph, 28 September 1920; Mildura Cultivator ceased 29 September 1920; Merbein 
Irrigationist, 29 September 1920. 
6 David Nichols, ‘The heart of the wilderness: fighting for Mildura, 1919-21’, paper presented at the 
Australian Historical Association conference, Mildura, September 2003. 
7 Lapthorne, p.70. 
8 The trial issues appeared on 2, 5, 7 and 9 October 1920. 
9 Sunraysia Daily, 16 October 1920, p.4 (the Daily’s various historical notes on the history of the paper 
are incorrect in saying the Daily began on 15 October 1920; this incorrect date was presented in the 
notes over the editorial in the 1930s and 1940s while the statement of opinion appeared on Page 4). 
10 ENG Newsletter, undated, but ca October 1970. 
11 Sunraysia Daily, 16 October 1920, pp.1 and 2. 
12 Sunraysia Daily, 15 and 30 November and 18, 28, 29, 30 and 31 December 1920. 
13 Nichols, ‘The heart of the wilderness: fighting for Mildura, 1919-21’. 
14 Mildura & Merbein Sun, 8 January 1921, p.2. 
15 Nichols, ‘The heart of the wilderness: fighting for Mildura, 1919-21’ 
16 Lapthorne, p.71; Grant Hervey, ‘The Sun: A journalistic javelin aimed at crooks’, Mildura & 
Merbein Sun, 29 October 1929. 



 10 

                                                                                                                                       
17 Sunraysia Daily, 15 October 1970, p.1, and 15 April 1988, p.1; William Russell Lanyon, interview 
with author, Balwyn, Victoria, 3 October 2002. 
18 Minutes of Sunraysia Daily Pty Ltd, 5 November 1939 and 27-28 January 1940. 
19 Lapthorne, p.71. 
20 C.D. Lanyon, typescript of opening remarks at a group conference held by Elliott Newspaper Group 
Pty Ltd, 1951. 
21 Entry for Robert Charles Dunlop Elliott, ADB, Vol. 8, pp.431-433; entry for Percy Gerald Stewart, 
ADB, Vol. 12, pp.92-93; notes from Ross Lanyon, secretary, Elliott Newspaper group, undated but 
received 11 August 2003. 
22 ‘Notes on Sunraysia Daily’, undated typescript held by Elliott Newspaper Group, Melbourne; 
Lapthorne, p.71; Sunraysia Daily, 15 October 1970, p.1. 
23 Entry for Percy Gerald Stewart, ADB, Vol. 12, pp.92-93. 
24 Entry for Percy Gerald Stewart, ADB, Vol. 12, pp.92-93; minutes of New Sunraysia Daily Pty Ltd, 
22 November 1935 (held by Elliott Newspaper Group). 
25 Minutes of Goulburn Valley Newspapers Pty Ltd, 25 April 1927, 10 March 1930, 26 February 1929, 
28 January, 20 September and 4 October 1932. 
26 Elliott Newspaper Group, typescript material on R.D. Elliott, held by author; entry for Robert 
Charles Dunlop Elliott, ADB, Vol. 8, pp.431-433. 
27 C.D. Lanyon, typescript, 1951. 
28 C.D. Lanyon, typescript, 1951. 
29 Elliott Newspaper Group, typescript material on R.D. Elliott, held by author; entry for Robert 
Charles Dunlop Elliott, ADB, Vol. 8, pp.431-433; entry for Percy Gerald Stewart, ADB, Vol. 12, pp.92-
93; Newspaper News, 2 June 1947, p.12; minutes of Goulburn Valley Newspapers Pty Ltd, 1932-1958, 
p.13, held by Elliott Newspaper Group Pty Ltd, Mildura. 
30 The “Don’t pray for rain; dam it” quote had appeared in the 1880s and was used by Bishop James 
Moorhouse, who became Anglican shepherd of Melbourne, according to James Murray, Weekend 
Australian, 5-6 June 2004, p.20. It was first used above the editorial in the Sunraysia Daily on 27 
January 1947, and was preceded by: “For Australia –”. The Daily had been in the habit of using other 
pithy statements above its leading article, such as “Where there is no vision, the people perish” (27 
February 1945) and “Sunraysia Daily’s Platform for Australia: Decentralisation of people and 
industry” (2 January 1946). The “Don’t pray for rain” quote ran until 14 October 1947. 
31 The Elliott Collection: Mildura Art Gallery, p.6. 
32 ‘Bodyline in politics: Senator Elliott attacks machine’, undated [but late August 1934] newspaper 
clipping, datelined Melbourne. 
33 Two books of 1934 election-campaign clippings are held by the Elliott Newspaper Group Pty Ltd at 
its Mildura offices, along with the minutes books of associated companies. 
34 Colac Herald, 6 August 1934, editorial; Leader, Melbourne, 8 September 1924, editorial; 
35 Age, Melbourne, 18 September 1934, editorial. 
36 Entry for Robert Charles Dunlop Elliott, ADB, Vol. 8, pp.431-433. 
37 Entry for Robert Charles Dunlop Elliott, ADB, Vol. 8, pp.431-433; entry for Theodore Fink, ADB, 
Vol. 8, pp.497-498. 
38 David Farrer, G-for God Almighty: A Personal Memoir of Lord Beaverbrook, p.86. 
39 Lord Beaverbrook, letter to Mrs Elliott, 11 April 1950, copy held by author. 
40 The Elliott Collection: Mildura Art Gallery, pp.12-15. 
41 R.M. Younger, Keith Murdoch: Founder of a Media Empire, pp.342-342, 346-347; Keith Henry 
McDonald, interview with author, Brisbane, 20 October 2005. 
42 Wangaratta Chronicle-Despatch, 14 December 1961, p.11. 
43 Wangaratta Despatch, 27 March 1937, p.3; Wangaratta Chronicle, 27 March 1937, p.3; Wangaratta 
Chronicle-Despatch, 3 April 1937 and 14 December 1961, p.16, and 10 September 1984. 
44 Brian Hartley Higgins, interview with author, Melbourne, 24 March 2003, and facsimile message to 
author, 21 October 2002; Victorian Country Press Association Annual Conference Proceedings, 1943, 
pp.16-17, and 1949, pp.36-37. 
45 Rod Kirkpatrick, ‘Editor with grand vision starts two Beechworth papers’, PANPA Bulletin, 
November 2002, pp.35-38. 
46 William Russell Lanyon, interview with author, Melbourne, 3 October 2002. 
47 C.D. Lanyon, typescript, 1951. 
48 Ross Lanyon, E-mail messages to author, 6 September 2005. 



 11 

                                                                                                                                       
49 Kyneton Guardian, 24 April 1965, p.1; C.D. Lanyon, letter to D.F. Morris, 30 November 1970 (held 
in Elliott Newspaper Group archives, Mildura; ‘A newspaper legend dies’, Sunraysia Daily, 15 April 
1988, pp.1, 5. 
50 W.R. Lanyon, interview, 3 October 2002; B&T Weekly, 10 April 1969. 
51 W.R. Lanyon, interview, 3 October 2002. 
52 R.D. Lanyon, telephone interview with author, 31 August 2005. It should also be noted that from 
1981 until 1997 the Gippsland Times, part of the Elliott Newspaper Group, appeared as the only 
broadsheet ‘free’ in Australia. 
53 ENG Newsletter, March 1979, p.12. 
54 W.R. Lanyon, interview, 3 October 2002. 
55 The State Library of Victoria has holdings of 11 June 1964 to 13 October 1964; Desmond Frank 
Morris, interview with author, Warragul, Victoria, 8 February 2002. 
56 D.F. Morris, interview, 8 February 2002. 
57 D.F. Morris, interview, 8 February 2002. 
58 Guardian, Swan Hill, 4 January 1985; D.F. Morris, interview, 8 February 2002. 
59 D.F. Morris, interview, 8 February 2002; ‘Elliott Group to concentrate on newspapers’, PANPA 
Bulletin, November 1990, p.19. 
60 Latrobe Valley Express, 14 July 1965, p.1. 
61 ‘Historic Community offset press to move again’, PANPA Bulletin, March 1976, pp.7-10; ‘The tale 
of how it all began’, Latrobe Valley Express, 17 July 1990, p.19. 
62 ‘The tale of how it all began’, Latrobe Valley Express, 17 July 1990, p.19. 
63 The tale of how it all began’, Latrobe Valley Express, 17 July 1990, p.19. 
64 D.F. Morris, interview, 8 February 2002. 
65 Unsourced newspaper clipping, dated 21 February 1969 (held in Elliott Newspaper Group files at 
Mildura). 
66 D.F. Morris, interview, 8 February 2002; ‘The Express owners’, Latrobe Valley Express, 16 July 
1985, p.26. 
67 ‘A newspaper for the whole valley’, Latrobe Valley Express, 17 July 1990, p.20; Morwell Library, 
telephone interview, 3 February 2004; Bruce Ellen, letter to author, 15 March 2004; Latrobe Valley 
Express, 10 and 15 April 1986, and 5 and 9 January 1996. 
68 W.R. Lanyon, interview, 3 October 2002; Joshua Frith, ‘Rural press groups in Gippsland alliance’, 
Australian, 18 June 1992; Adele Ferguson, ‘Gippsland papers deal’, herald-Sun, 18 June 1992, p.37. 
69 Warren Breed, ‘Social control in the newsroom’, in Wilbur Schramm (ed.), Mass Communications, 
pp.178-194. 
70 ‘Sunraysia Daily – 3MA – STV8, 23/5/68’, typescript document held by Elliott Newspaper Group; 
copy also held by author. 
71 ‘Sunraysia Daily – 3MA – STV8, 23/5/68’, typescript document. 


