
Page 1 of 23 

Technological change and industrial unrest on Murdoch’s Australian: 
a retrospective on the VDT dispute (1976-1982) 

 
Denis Cryle, CQU 

 
 This study overviews a period of dramatic change in Sydney newspapers associated with the 

introduction of new technology in the form of Visual Display Terminals (VDTs), with a particular 

focus on its implications and impact at the Australian newspaper and News Limited’s Sydney plant. 

Such a case study can be located within a range of contexts, not merely New Limited’s subsequent 

international strike-breaking reputation after the Wapping confrontation, but equally within the 

industrial and political climates which prevailed both locally and nationally. Whether these combined 

to produce the same outcomes in Sydney as those in the United Kingdom is a key question addressed 

by way of conclusion. With this implicit comparative framework in mind, this case study seeks in the 

first instance to unravel the complexities associated with the implementation of new technology on the 

Australian. For while many of the volatile ingredients which led to Murdoch’s confrontation with the 

British unions at Wapping were already present in the Sydney experience of this period, significant 

differences persist between the industrial changes on the Australian and those on Murdoch’s British 

papers. In view of its complexity, this study focuses predominantly on events in Sydney, using local 

developments at Fairfax as the starting point to explore the changing relations of newspaper 

managements with industrial unions, including both printers (PKIU) and journalists (AJA). 

 

 The existing literature devoted to changing newspaper technology in Australian from the 

1970s militates to some extent against a case study approach. Lloyd, for example, covers strike action 

by journalists from the perspective of the Australian Journalists Associated (AJA), acknowledging 

that the 1980 national strike over the introduction of VDT’s constitutes “an industrial saga which 

warrants its own major study” (1985:280).  Equally broad though pertinent are the reports contributed 

to the national committee inquiry on Technological Change in Australia (1980), although these deal 

mainly with preliminary developments at Fairfax. Valuable contemporary accounts also exist for the 

period by leading union officials such as John Lawrence (1988) and E.C. Bennett (1979). The AJA’s 



Page 2 of 23 

annual reports and its newspaper The Journalist, when supplemented with its strike publication, 

Clarion, provide a useful blow-by-blow account of key events. In contrast are the major studies of 

Murdoch and News Limited (Shawcross, 1992; Page 2003) which give little or no space to these 

Sydney developments, either as a prelude to the Wapping episode or in their own right. Nor are the 

newspapers themselves, generally anti-union and pro-technology in tone, of much assistance, while 

annual company reports tend to oversimplify or simply pass over discomforting aspects of a volatile 

situation. 

 

 Not surprisingly, case studies involving VDTs in the Australian context are relatively sparse. 

The most significant for our purposes is Souter’s lucid account (1981) of events at Fairfax during 

1976-77 when its chapel, on behalf of printers, took a strong stand over the way in which the company 

was planning to proceed with new technology. There can be no doubt that printers were in the front 

line of technological change and that the balance of industrial power subsequently shifted to the AJA 

and the journalists. Equally useful, though somewhat later and more directly influenced by Wapping, 

is Timothy Marjoribanks’ case study of the Adelaide Advertiser and the workplace impact of the new 

technology (1997:205ff) in the wake of Murdoch’s 1987 takeover of the Herald and Weekly Times.  

In view of the limitations presented in the existing literature, much of the necessary research for the 

Australian case study has been undertaken by the author in order to ascertain the specific impact of 

personalities and events at the paper during the decisive 1976-82 period.  In examining the role of 

managers and editors, most research was undertaken by the author at the News Limited archives in 

Sydney. To fully gauge the impact of workplace changes, however, the author has also undertaken in- 

depth interviews with Australian production staff, including journalists and printers, who worked at 

News Limited during the period in question. Retrospective material jointly presented to the News 

Unlimited Conference by Swancott and Harvey, the latter an AJA official and former Australian 

employee, has proven to be equally valuable. 

 



Page 3 of 23 

 In opting for a case study approach rather than the informed overview provided by authors 

such as Reed (1999) and Lloyd (1985), this analysis follows the precedent set by Marjoribanks’ study 

(2000)  of technological innovation in the British newspaper industry, notably of the Financial Times 

during the late 1980s and early 1990s. Despite the significant difference that his case study operates in 

a post-Wapping industrial climate unlike our own, Majoribanks’ basic argument for a case study 

approach, on the grounds that “the relation between technology and workplace organisation” is 

specific to “the circumstances of each workplace”, remains pertinent for our purposes. In asserting 

that: 

  the manner in which technology is introduced into the workplace and the 

  associated reorganisation of workplace relations are the contingent outcomes 

  of historically developed workplace relations within a specific organisation (2000:577), 

the same author advocates an approach which he designates “historical institutionalism”. Such an 

approach, undertaken on the basis of participant interviews with a cross section of the workforce (the 

Australian in this instance), encourages researchers to move beyond generalist studies towards more 

finely-tuned analyses which integrate scenarios of technological change with an understanding of the 

ethos prevalent in specific organisations. At the same time, historical institutionalism represents an 

attempt to synthesise and transcend previous research on technological change and those established 

approaches which have either focussed on the innovative impacts of the technology itself,  or upon the 

role of agency in the same process and  the reception accorded technology by the social actors 

concerned (Marjoribanks, 2000:576). 

 

 Historical institutionalism, as outlined above, involves case studies of the relevant industry, 

management and labour organisations. It equally requires that attention be paid to the role played by 

competitors and governments (industry and government contexts) on and around the vital questions 

associated with the introduction of new technology into the workplace and the renegotiation of 

workforce roles. Consequently this study of the Australian in the critical years 1976-82 identifies four 



Page 4 of 23 

phases for analysis, rather than a single decisive event. Just as the situation of the Financial Times was 

greatly influenced by what had taken place at Wapping (Marjoribanks, 2000), so it will be contended 

that the industrial dispute which erupted at Fairfax during late 1976 had significant implications for 

News Limited and its printing workforce. This initial conflict over the new technology and the historic 

Cahill court decision which resulted (1976-78) were followed by a second phase (1979-80) in which 

News Limited, following Fairfax’s example, introduced the new VDT technology at its Sydney plant 

with serious disruption to existing work practices and journalistic routines. Inter-union rivalries 

between printers (PKIU) and journalists (AJA) were influential during this second phase, fuelled by 

negotiations over the extent of their role and access to the new technology. The third and better known 

phase of the case study, in which Australian journalists continue to be prominent, was the lead-up and 

aftermath to the Justice Alley’s controversial opposition to AJA claims for a VDT allowance. This 

rebuff contributed in turn to the escalation of industrial unrest beyond Sydney and the longest-running 

national dispute in the AJA’s history. Finally, but no less important for the Australian were the 

ongoing effects of unrest on the paper during 1981-82, when workplace relations, under the heavy 

hand of News Limited management, deteriorated still further. In an unexpected aftermath to the wider 

dispute, the newspaper was threatened with closure, a scenario which was narrowly averted, albeit not 

without an unprecedented shake-out of its journalistic workforce. 

 

‘Sitting on the fence’: News Limited and the Fairfax dispute of 1976 

 John Fairfax Limited, still the dominant newspaper group in Sydney, was the first to embrace 

the opportunities offered by computerisation and cold type in an effort to reduce labour costs. At this 

time, an estimated 85% of North American dailies were being composed in cold type (McColl and 

Forward, 1980:152), although its adoption was not yet widespread in the United Kingdom. According 

to Souter (1981:559ff), Fairfax’s desire for competitive advantage, combined with the deepening 

economic recession after 1974, encouraged it to proceed quickly with workplace change at Broadway 

in the late 1970s. As early as December 1975, when the rival Australian was embroiled in a 



Page 5 of 23 

journalists’ strike over the accuracy of its election coverage, Fairfax was pressing ahead with plans to 

introduce its ambitious but flawed Aryscom system by 1976, with the help of a Dutch consultant. It 

comprised VDTs or Video Display Terminals, linked to Harris 2200 terminals which were in turn 

connected to Digiset phototypesetters. The new system effectively eliminated the traditional work of 

machine compositors, readers and stonehands. Metal type was supplanted by tape, fed into the Harris 

system by operators for subediting, after which the newspaper was prepared by phototypesetters and 

manual makeup prior to final production. 

 

 In retrospect, Fairfax managers took industrial risks by pressing ahead without union 

participation (McColl and Forward, 1980:165). Despite assurances that compulsory retrenchments 

would not occur, the company refused to negotiate with its Chapel or the PKIU over its log of claims 

to accompany the implementation of Aryscom. Union demands included not only better long service 

leave and severance pay but also shorter working hours and improved wages, as a trade-off for 

increased company profits and productivity. None of this was guaranteed by Fairfax management. At 

the same time, the PKIU was unable to secure agreement with the Australian Journalists Union on the 

vital issue as to who should be given access to the VDTs.  Its leadership was convinced that printers 

ran the risk of industrial oblivion if they did not press the claim of their membership to exclusive 

access to the new technology ahead of the journalists. 

 

 The ensuing deadlock precipitated a bitter sixty day strike at Fairfax in the final months of 

1976, involving up to 1400 production personnel in a Wapping-style confrontation which cast militant 

unionists and pickets against police and the non-union production workers (Souter, 1980:569). 

Although journalists did not go out in support of the printers during this important episode, the dispute 

escalated to other unions including postal workers and electricians. Their militancy was undoubtedly 

linked to the Fraser government’s tough policy on union unrest and its declared intention to wind back 

such Whitlam reforms as Medibank. Turner (1983:149ff), in reviewing the state of trade unionism 



Page 6 of 23 

after Whitlam, notes that, while unionists felt increasingly under siege, the ACTU, the peak Australian 

union body, was encouraging its members to pursue individual claims following Fraser’s successful 

re-election in 1977. The all-out confrontation at Fairfax encouraged intervention by leading New 

South Wales union officials and subsequently influenced the PKIU’s decision to take its claims to 

arbitration. However, deliberation in the courts was protracted in view of the complexity of the issue. 

Justice Cahill of the New South Wales Industrial Court did not bring down his historic determination 

until August 1977, by which time Fairfax’s timeline and plans for Aryscom were being revised and 

postponed. Political and industrial contexts undoubtedly played a part in widening the dispute (Souter, 

1981:564-565) but it did not assume the epic scale of Thatcher’s Britain where the printers’ industrial 

power base would experience an unprecedented assault. 

 

 In the subsequent context of Murdoch’s and News Limited international reputation for strike-

breaking at Fleet Street, it is worth noting that the company did not adopt this approach nor emulate 

Fairfax’s tough tactics in the early Sydney phase of technological change. Until that point in time, the 

culture of the Australian-based company had been to recognise union membership of the PKIU and 

AJA, and to conduct separate negotiations with each. Indeed, News Limited’s willingness to rescue 

ailing papers like the Sydney Mirror and the Truth chain in Melbourne and Brisbane had earned it a 

reputation in the industry as a company willing to keep on staff rather than close down unprofitable 

print operations. Goodwill persisted in the Mirror’s Sydney Chapel, where Murdoch’s interpersonal 

dealings with officials and members inspired a wary respect, in contrast with the hierarchical 

formalities which prevailed at Fairfax or the standover tactics of Packer senior (Kensell, 2005). In the 

case of the Australian, production workforce had been merged into the Mirror chapel, a tightly 

organised body run by moderates who contrasted their own pragmatic dealings with Murdoch with the 

“emotional baggage” of the AJA and their fellow journalists (Cairn, 2005). 

 



Page 7 of 23 

 Not that News Limited was slow to introduce new systems but it did attempt to do so in the 

context of existing industrial agreements. A month prior to the Fairfax dispute on 3 September 1976, 

the News Limited chapel had served its own log of claims on the company, seeking assurances against 

retrenchment of permanent employees for a period of two years and a moratorium on computerisation 

until the expiry of the existing agreement (Cahill, 1977). A key figure in these and subsequent 

negotiations at the Surrey Hills plant was Brian Hogben in the role of Group General Manager 

(Editorial). A former Mirror editor and old fashioned journalist, Hogben was well known by the 

workplace and perceived by printing officials as “good to deal with” and “not ruthless enough” (Cairn, 

2005). AJA officials at the Australian like Barry Porter recalled Hogben as hardworking and 

intelligent, but overstretched by the demands of Murdoch’s expanding media interests (Porter, 2004). 

On behalf of the company, Hogben agreed to the Chapel’s request for job security and a reasonable 

time-frame for the introduction of VDTs, but baulked at proposals for a 5% wage increase and a 17 ½ 

% loading on long-service leave (Cahill, 1977). These issues, though unresolved at the time of the 

Fairfax unrest, did not provoke a comparable response at News Limited. When its printers took their 

claims to court in the following year, the New South Wales Industrial Commissioner simply 

recommended that the parties continue their negotiations as part of a new industrial agreement. 

Differences between News Limited management and printers persisted but the capacity of Hogben 

and his industrial adviser, Bill O’Neill a former printing union official, to deliver on long service 

arrangements and offer a better redundancy package than that being proposed by Fairfax (McCarthy, 

2005), were undoubtedly influential in minimising local disruption at this stage. 

 

 Throughout the Fairfax dispute of late 1976, the News Limited Chapel provided funds for its 

fellow strikers but did not itself engage in sympathetic strike action on the job (Cairn, 2005). By 

contrast, when its Chapel engaged in a wildcat twenty-four hour strike in October, Fairfax 

management approached the court for an injunction to prevent further union strike action (McColl and 

Forward, 1980:167). A Sydney Morning Herald editorial on the subject took the management line in 



Page 8 of 23 

asserting that the confrontation was a political strike aimed at damaging newspaper interests rather 

than improving the lot of workers (McColl and Forward, 1980:167). Significantly, when Fairfax 

requested that its copy be processed at Surrey Hills, in the course of the dispute, Ken Cowley, News 

Limited’s foreman and a former printer on the Australian, declined assistance (Cairn, 2005). Harry 

Kensell, the long-serving father of the News Limited Chapel, considered that his own company “sat 

on the fence” during the Fairfax unrest, preferring where possible, to secure on-site agreements with 

its workforce at its competitor’s expense. AJA official and Australian journalist Barry Porter, 

confirmed that News Limited was unpredictable rather than compliant in negotiations with its Sydney 

competitors. Hogben, more so than the other Sydney newspaper representatives, enjoyed 

plenipotentiary powers in his dealings with unions, in part because of his complex responsibilities 

across the company and the nationally based operations of the Australian and News Limited itself. 

Another difference in management attitudes over the new technology were the differing estimates of 

job losses provided by Fairfax and News Limited. In 1979, News Limited’s Sydney plant estimated 

that production job losses under the new VDT regime would amount to some 85 positions (mostly 

readers) or 20% of its workforce (425). In comparison, Fairfax’s projection were more draconian with 

projected losses of 432 (43%) from a total workforce of 1094 (McColl and Forward, 1980:175, 177).  

 

 It would be difficult to overstate the implications for the Australian newspaper industry of 

Cahill’s historic industrial ruling of 5 October 1977 concerning the new VDT technology and 

workplace demarcation. The critical ongoing issue, along with questions about redundancies and 

payouts, was the Industrial Commission’s ruling concerning the new demarcation of workplace labour 

associated with the introduction of the VDTs. This complex and politically sensitive judgement 

extended implicitly beyond the troubled Fairfax operation to News Limited’s Sydney plant. Confident 

of a favourable ruling, the PKIU had moved to arbitration after strike and put its case for exclusive 

access to the new terminals, one which some of its own officials regarded in retrospect as doubtful, if 

not untenable. In the event, the print union’s bid to restrict keyboarding to its own members was 



Page 9 of 23 

deemed by Cahill, as well as by company advocates, as “a wasteful duplication… with the 

disadvantage of increasing likelihood of errors” (1977:15). In the view of its former Federal Secretary, 

John McCarthy (2005), the PKIU miscalculated by arguing its industrial case on an occupational basis 

rather than in relation to production more generally. 

 

 Of the three unions involved, the PKIU for the printers, the AJA on behalf of the journalists 

and the Clerk Union on behalf of the typists, the PKIU and the printers were most adversely affected 

by the outcome. Cahill ruled that the input and subsequent preparation of editorial material would be 

performed solely by journalists; classified advertising received by telephone was to be keyboarded by 

clerks, leaving printers responsible for contributed editorial material (letters, guest articles) as well as 

advertising received by mail or across the counter (Souter, 1981:567). Importantly for News Limited, 

Cahill, in the same judgement, referred to “matters of general principle” rather than limiting his 

decision to the “specific grievances” at Fairfax (Cahill, 3 August 1977:8). Disappointment among 

printers at the outcome was heightened by the reputation of the presiding Commissioner, Justice 

Cahill, as the respected son of a former New South Wales Labor Premier, deemed by most to be 

sympathetic to the union movement (Cairn, 2005). 

 

Electronic production starts at News Limited (April 1979-March 1980) 

 While the prospect of large-scale redundancies loomed for printers in the wake of the decision, 

Lloyd (1985) notes that the AJA, which participated in the court deliberations on behalf of journalists, 

stood to benefit most by a decision which gave the journalists sole rights to use new technology for 

the collection and preparation of news… It established that journalists would retain their editorial 

functions and not be excluded from the production processes once computerised production began 

(1985:276). Certainly, the Cahill decision, taken under industrial duress was influential in Victoria as 

well as New South Wales and would frame News Limited’s plans, as an interviewing party in the 

proceedings, for the introduction of its more electronic production system. News Limited printers, 



Page 10 of 23 

with subsequent support form the AJA, adopted a pragmatic approach to workplace transformation, 

bent upon securing favourable redundancy and retraining packages for members with agreement from 

the company itself, keen to proceed quickly with its plans. News Limited journalists, now in a 

stronger position to capitalise on their workplace recognition were prepared “to give the new 

technology a go” (Jenkinson, 2004) despite the fact that few had any previous experience with VDTs 

or the new technology. 

 

 This was the local and industrial context in which News Limited laid plans to introduce its 

own system by April 1979, in competition with Fairfax’s new struggling system. Its implementation 

on ‘April Fool’s day’ of that year, as an Australian Union official dared to point out to management 

(Porter, 2004), was accompanied by renewed concerns, voiced previously by printers, with health and 

workplace safety, including the risk of eye strain and documented overseas cases of repetitive strain 

injury (RSI). In seeking to understand ongoing workplace unrest in the case of the Australian and 

News Limited, industrial structures as well as union organisation and history play an influential part. 

The AJA, regarded as a ‘lone wolf’ in the labour movement (Swancott and Harvey, 1989:136) was a 

much smaller union than the PKIU, with only 11-12 000 members nationally, 4-5000 of whom were 

engaged on newspapers (Marshall, 1986:4). In the case of the Australian, journalists, mostly unionists 

and Whitlam supporters, ran their own House Committee independently of the Mirror and were 

represented separately in negotiations with management (Porter, 2004). Their unprecedented strike on 

the Australian over allegations of biased electoral and news coverage in 1975 had demonstrated a 

newfound militancy and activism on the part of the House Committee. 

 

 At a time of general turmoil in Australian politics culminating in the sacking of Whitlam by 

the Governor-General Sir John Kerr (Griffen-Foley, 2003), the Australian’s House Committee, on 

behalf of its members, sent a letter of protest not only to Murdoch as proprietor but to the Sydney 

Morning Herald where it received welcome publicity (Dare, 2001).  Accusations of disloyalty levelled 



Page 11 of 23 

subsequently by Murdoch and News Limited management against the journalists were taken very 

seriously by the company; in the uncertain aftermath, the leaders were either moved on or banished to 

other states while a climate of suspicion and retaliation persisted. Derry Hogue, returning to the 

Australian from the London Times in 1979, recalled: 

  the residual discontent from the dramatic changes in editorial content from four 

  years previously in 1975 … That sizeable change in editorial direction had meant 

  a more than usual changeover in staff and also an increase in the number of 

  editors. One editor lasted no longer than a few days (2004). 

This volatile workplace in which News Limited management demanded loyalty and created insecurity 

would, in institutional and historical terms, pose particular challenges for the VDT experiment, not 

least because of the arbitrary dictates of its proprietor and the editorial insecurity which imposed 

ongoing changes for editorial staff. 

 

 In the short term, News Limited management, having enjoyed success in keeping printers and 

journalists disunited, were more willing than Fairfax to buy industrial peace. The PKIU, reporting to 

its members on News Limited plans, estimated that some 200 jobs would be lost at the plant over time 

(Bennett, 1979:21), a significantly larger figure than the company itself had calculated in the previous 

year (McColl and Forward, 1970:177). Although readers were no longer required for production 

purposes, some PKIU members were retrained in simplified printing techniques, while some 

compositors were still required for pagesetting in conjunction with photocomposition. In spite of this, 

pragmatism prevailed for a time within the News Limited Chapel, under pressure from its membership 

to accept the retraining options and liberal retirement scheme proposed by the company (Bennett, 

1979:21; McCarthy, 2005). 

 

 During early 1979, News Limited was installing its automated production system, Newscom, 

at its Surrey Hills plant in Sydney. It comprised visual display terminals, connected to a digital PDP 



Page 12 of 23 

11/70 processing unit which was networked with Harris Fototrinic 7400 phototypesetting machines. 

As at Fairfax, machine composition was replaced by photocomposition which used negatives and a 

bromide transfer process for printing purposes (Bennett, 1979:19-21). Under this system, news stories 

and editorial items input by journalists, display ads by printers and classified ads by clerk typists, were 

fed into a central database, designed to store up to 1000 pages of the Australian on disc packs for 

correction and proofing by sub-editors. To facilitate the process, News Limited introduced an on-the-

job training scheme in conjunction with the unions. Most of those involved in training for the 

Newscom system were from the editorial section, with sub-editors assuming greater responsibility for 

the accuracy of copy. For its combination of lectures and hands-on sessions, News Limited recruited 

and trained its own journalists including unionists for this purpose rather than using executives. 

However, because Newscom had only been accessed by designers and executives in the preliminary 

testing phase, it suffered from similar faults as Fairfax’s ill-fated Aryscom system. The most serious 

flaw throughout 1979-80 were the constant crashes recurring on a daily basis. Like its Fairfax 

counterpart Newscom was seriously underpowered and its patent limitations aggravated the already 

tense workplace relations, although it is doubtful whether it surpassed Fairfax’s dubious April 1982 

record of 191 crashes in a single month, for a loss of 2777 minutes (Souter, 1981:108). 

 

 Nevertheless, Newscom’s regular crashes undoubtedly damaged morale and threatened 

production. Most trying for staff and management were the long Friday sessions when the Newscom 

system was placed under its greatest strain by the production of the bulky weekend Australian edition 

(Jenkinson, 2004). Journalists who did not back up their stories would lose every line while subeditors 

were placed under increased strain by the demands of the new technology and the shortened deadlines. 

Catriona Wilson (2004), a journalist and Newscom trainer with the Australian, recalled having to 

retype columns at short notice for the vital Saturday edition. For sub-editors who spent longer on the 

machines and experienced the frustration of waiting for Newscom to be brought back on line, these 

delays necessitated ‘one or two schooner’ breaks at the nearby Evening Star Hotel. Australian 



Page 13 of 23 

production editor, Mike Jenkinson remembered that the system would crash as often as 4-5 times a 

shift and that: 

  Each time the subs would be told to go to the pub for half an hour (it took half 

  an hour to get the system back up). Four half-hour sessions at the pub meant about 

  eight schooners and subs were struggling by the end of their shifts (2004). 

Even so, the source of these crashes was not solely systemic or due to the volume of the weekend 

issue. A number of credible sources were convinced that some were deliberate, in protest at the 

company’s “chronic band aid and cheap skate” approach to the problem (Hogue, 2004). Wilson, a 

trainer herself, recalls having accidentally learnt how to crash the system by dramatically enlarging 

the type. According to Jenkinson (2004):   

There’s no doubt sabotage took place, because of the way the computer system  

  crashed as soon as the sub-editors returned to the office. It wasn’t difficult to 

  work out how the system could be undone. There was ample intelligence 

  available. All you needed was motivation. 

On the same theme, Charles Wright who described Newscom as ‘a pretty crappy system’ and who 

became chief sub-editor at the Australian after working as a trainer, remarked that the crash “always 

happened at the same time of night when someone would try to set the paper in 144 point” (Wright, 

2004). 

 

 Many of the concerns, previously voiced by printers, re-emerged in the AJA’s thirteen point 

submission to the VDT safety inquiry of early 1980; radiation, eyestrain, noise and heat were among 

them. By the end of February, News Limited journalists struck over the limited availability of 

terminals and the frequent crashes and production delays (Alley, 12 May 1980:530). According to 

their local representative and AJA Federal Secretary, Neil Swancott, these crashes were the single 

most frustrating aspect of the new workplace (Harvey and Swancott, 1989:139). To compensate 

workers for the inconvenience and frustration, News Limited agreed to pay its workforce a disability 



Page 14 of 23 

allowance of $15 per week from the end of March, in what would prove a test case for the newspaper 

industry. Complicating the resolution of workplace tensions and wage claims was the uneven impact 

of computerisation on the workforce. Reporters and journalists suffered initially from a lack of 

terminals and proper work stations, but it was the subeditors, comprising roughly one quarter of the 

editorial workforce, which felt most pressured under the new arrangements. With the use of VDT’s, 

they had inherited the additional labour of now redundant proof readers, along with some of the 

typesetting functions of the compositors. Given their increased responsibilities and exposure to the 

new technology, the AJA remained confident that it could mount a stronger case for the disability 

allowance, over and above recent award increases.  

 

The Australian and the national strike of 1980 

 Rather than viewing the AJA and journalists as opportunists with regard to the new technology 

(Lloyd 1985), it is equally possible to see in the pressures generated by the Australian’s unexpected 

success as the first electronically produced metropolitan newspaper, the catalyst for what would 

become the longest strike in the AJA’s history over the VDT disability allowance. Nor is it likely that 

newspaper proprietors anticipated the strength of this response, given the union’s ‘lone wolf’ status 

and past record. While the national strike of mid 1980 rivalled the printers’ dispute at Fairfax three 

years earlier, union tactics and organisation differed in significant ways. The Fairfax chapel, which 

boasted experience and leadership, preferred to act locally, unlike the AJA which used a federally-

based structure and organisation on which Australian journalists and members like Barry Porter, Nigel 

Dique and Neil Swancott were well represented both during and after the 1975 dispute. While Sydney 

exhibited a more volatile industrial climate than elsewhere, the AJA’s interstate structure, which 

paralleled the national network of the Australian’s bureaux, ensured that the dispute would not be 

contained to Sydney, as it had been in the case of the Fairfax printers, even though few journalists 

outside the larger centres had yet encountered VDT’s in their own workplace. 

 



Page 15 of 23 

 In keeping with the case study approach employed by Marjoribanks, it is useful to examine 

editorial changes on the Australian and the role played by personalities in understanding these events. 

Succeeding Les Hollings, a stabilising if stodgy influence on the paper was Bryan Boswell who 

enjoyed a reputation among staff as a Cold War warrior and non-nonsense manager (Wright, 2004). A 

former European correspondent and prolific writer, Boswell had accompanied Bruce Rothwell to 

Australia in 1975 as news editor of the Australian. He was one of a series of British-based Australians 

determined to stamp the policies of their proprietor and the London office upon the paper as part of 

what might be termed the ‘London factor’. After writing for Murdoch’s Daily Telegraph in the late 

1970s, Boswell was appointed editor of the Australian after VDTs had been introduced. The context 

for Boswell’s provocative intervention and subsequent strike action by the AJA was the rejection by 

the industrial courts of the union’s ambitious fifty dollar claim for a disability allowance in favour of a 

mere five dollars a week. When sub-editors refused to return to their terminals in protest at Justice 

Alley’s ruling, one was sacked at Fairfax and twenty-eight dismissed at the Australian on 13 May 

after frantic in-house negotiations at News Limited had collapsed (Swancott and Harvey, 1989:144). 

The circumstances of the sackings by Boswell were denounced as particularly callous by AJA 

members including John Moses, the Australian’s chief of staff who subsequently joined the strike in 

protest, and helped to edit the Clarion strike newspaper in Sydney. In his own words: 

  There’s no way an organisation could ever apologise for the way people were 

  treated that day. To crowd people into a small office, then pick them off one 

  by one, almost by sniper fire: “Will you work the VDTs?” “No” “OK you’re fired.  

  Take the name”.  It seemed to me a brutal and inhumane way of treating people, 

  particularly professional journalists. Used as I am to way management can 

  behave, that really made me very angry (Moses in Lloyd 1985:279). 

 

 The solidarity and length of the national VDT strike over six weeks was testimony to the 

outrage of Moses and many colleagues, coupled with an abiding belief that journalists should share 



Page 16 of 23 

some of the economic benefits of computerisation with management. Reaction to the sackings at the 

Australian outside Sydney was decisive including at News Limited’s interstate bureaux where 

visiting, executives and Sydney editors had previously employed the same retrenchment techniques as 

Boswell (Lunn, 2001:76, 174). In this respect, a culture of mistrust and editorial insecurity at the 

Australian persisted during 1980 and in the wake of the national AJA dispute which continued until 

late May. Although the union won further concessions from proprietors concerning the size of the 

allowance and agreement that it should extend to all employees, it was significant that Sydney AJA 

members did not support the return to work and appeared less satisfied with the outcome than 

branches elsewhere (O’Neill, 2005:31). As events would shortly prove, dissatisfaction was especially 

entrenched at the Australian, where the initial dispute had simmered and erupted in the first half of 

that year. 

 

 The national AJA strike could hardly be regarded as an industrial defeat for the journalists in 

contrast to the actions of the PKIU. A feature of industrial action at News Limited’s Holt Street plant 

during the strike were protest pickets over the arrival and imminent deployment of overseas staff for 

what the company described as VDT training. Neil Swancott (1989:149) recalled union fears at the 

time that News Limited expanding operations and problems would lead it to establish a permanent 

scab force which could be flown interstate to maintain production on its Australian papers in the event 

of strikes. In the light of Australian involvement in the strike-breaking Wapping operating six years 

later, the successful national strike organised by the AJA was effective for the time being in deterring 

News Limited from strike intervention in Australia, although printers at News Limited and elsewhere 

remained convinced that the journalists union had ‘sold them out over VDTs’ (Kensell, 2005). 

 

The 1982 crisis on the Australian 

The further deterioration in workplace relations and the parlous situation at the Australian by 1982 

prolonged recent industrial disputes and brought the national daily to the point of closure. 



Page 17 of 23 

Marijoribanks, in his study of new technology and the British press, makes the important point that 

workplace negotiations occur “not only at the point of introduction” and that, “since adoption takes 

time,” on-the-job relations “may improve or deteriorate” (2000:222). In this context, the unrest of 

1982 on the Australian represented an escalation of tensions which had surfaced intermittently among 

its editorial staff since the mid 1970s. Although long serving management representatives, Brian 

Hogben and Warren Beeby, endeavoured to break the impasse, the precarious financial situation of the 

paper and continued editorial changes aggravated an already charged situation. 

 

 Ill feeling between journalists and management resurfaced during 1981-82 when the AJA 

challenged Murdoch’s fitness to purchase Channel Ten licences at the Administrative Appeals 

Tribunal hearings in Sydney and Melbourne (Swancott and Harvey, 1989:140). In the course of the 

protracted Channel Ten hearings, allegations of interference by Murdoch executives in order to secure 

Whitlam’s defeat were widely rehearsed as evidence of bias, along with reasons for the company’s 

withdrawal from the Press Council (Journalist, August 1981). Journalists were increasingly concerned 

that the expansion of News Limited and increasing concentration of media ownership in Australia 

were limiting their independence and job prospects. The AJA claimed at the time to have identified 

instances of unsolicited corrections to the Australian’s financial copy concerning Murdoch’s business 

interests by its CEO Ken Cowley (Swancott and Harvey, 1989:138). Such was the loyalty demanded 

of News Limited executives and staff, however, that no current Murdoch employee would give 

evidence to support the AJA case. Cowley’s behind the scenes role came to the fore during the crisis 

months of late 1982 when he issued a famous ultimatum to striking journalists to return to work under 

threat of immediate closure, before implementing mass sackings of staff. In contrast with the 1975 

confrontation which prompted a steady rather than dramatic depletion of staff, the ‘September 

massacre’ of 1982, as it became known, was in some respects a reprise of the 1980 situation on the 

paper, with subeditors continuing to play a prominent opposition role. 

 



Page 18 of 23 

 Arguably, management at the Australian came under greater pressure during 1982 than at any 

previous time. The AJA had successfully used the 1980 dispute to extend the benefits of the VDT 

allowance to all employees, thereby building bridges with the remaining printers and paving the way 

for further concerted industrial action in the form of rolling strikes. The round of short “guerrilla 

stoppages” which resulted during 1982 were, according to AJA historian Clem Lloyd (1985:282), 

more effective than any previous industrial action against the company. Warren Beeby (2001), who 

succeeded Brian Boswell as editor, claimed that News Limited was losing as much as $7.8 million at 

that time because of industrial disputes and that frustrations were mounting among staff and managers 

alike. The situation showed no signs of improvement in September when the PKIU threatened further 

action over a thirty five hour week (Australian 21 September 1982:3) in defiance of the Fraser 

government’s campaign against “excessive wage rises and damaging strikes” (Fraser, 1982). A 

subsequent appeal by the AJA against alleged victimisation on Australian at this period confirmed the 

seriousness of the financial situation. Never a profitable enterprise, the paper had achieved recent 

economies of forty printing staff redundancies through the introduction of new technology, but its 

increased production costs and wages bill, combined with a slump in advertising revenue, threatened 

to double its expected annual loss of $1 million (Webb, 1985:10) renewing calls for closure from 

Board members. With the arrival of another controversial British editor Sir Larry Lamb, in the same 

year, the Bulletin reported that “the Australian’s circulation has dropped alarmingly in recent months 

and is now reported to be often under 100,000 on weekdays” (28 September 1982:156). 

 

 In keeping with News Limited international presence, several Fleet Street scenarios were to be 

played out at the Australian during late 1982, the first of these undoubtedly influenced by Murdoch’s 

ultimatum of the same year to the staff of his newly acquired London Times to accept large scale 

redundancies or accept closure (Australian 12 March 1982:12). The second, which confirmed the 

influence of personalities and editorial influence of the London office, corresponded with the abrupt 

descent of former Sun celebrity editor, Sir Larry Lamb, within the News Limited hierarchy. Once in 



Page 19 of 23 

Sydney, Lamb, who had coveted the editorship of the London Times, retaliated by embarking on a 

major overhaul of the Australian in a determined effort to take it further up market. Lamb’s 

belligerent handling of staff during his brief editorship was reminiscent of interventionist predecessors 

like Bruce Rothwell in 1975. Union officials (Porter, 2004) considered his overbearing tactics to have 

been a major contributing factor to further stoppages and staff protests. According to Porter (2004), 

Lamb outraged staff in mid September by dressing down a senior journalist and attempted to insert a 

front page apology to readers for union stoppages and production errors which staff believed to have 

been the result of computer crashes. The turmoil climaxed in the same month with Lamb’s elevation 

to the position of managing editor. His successor, Colin Chapman who enjoyed better relations with 

unionists and a solid journalistic reputation (Australian, 1 September 1982:1), was brought under 

immediate pressure to implement Lamb’s plan to downsize staff, lasting less than forty-eight hours as 

editor when he refused to implement his predecessor’s policy. By now, personalities and factions 

assumed such significance at the paper that neither the AJA officials nor experienced managers could 

curb the divisions. 

 

 After a further week of strikes, Cowley intervened and ordered staff back to work under threat 

of closure before proceeding with large scale retrenchments (Webb 1985:15ff). It was, according to 

the AJA, another barbaric over-reaction, reminiscent of 1980, “a junior executive armed with twenty 

or so white envelopes … walked from desk to desk in the editorial room of the Australian, in full view 

of the entire journalist staff, greeting his pre-determined victims with a summary sentence of 

unemployment” (Swancott and Harvey, 1989:138). Robert Drewe, a former Australian journalist then 

writing for the Bulletin, recorded that the thirty-nine sackings at the paper included “such well known 

reporters as Phil Longford, John Webb, Adrian McGregor” and that “top graded journalists were the 

heaviest hit, two were winners of the Walkley awards for distinguished journalism” (Bulletin, 5 

October 1982:27). Although Cowley later acknowledged the traumatic impact of the downsizing 

decision, and the company under staff pressure agreed to offer an additional four weeks in wages to 



Page 20 of 23 

the sacked journalists (Sydney Morning Herald, 21 September 1982), suspicion of union victimisation 

lingered on for several years. In 1985, the AJA, brought an action for victimisation of John Webb a 

union official and former chief of staff at the Australian in relation to the 1982 sackings (Lloyd, 

1985:282). Webb, like other senior journalists during these tense years, had been forced to walk a 

precarious line between AJA activism and award exemption in the event of strikes. The AJA’s 1985 

case against News Limited, as in 1981-82, was not successful but served to highlight the breakdown 

of workplace relations and arbitrary retaliation by management. 

 

 In conclusion, this case study of technological change on the Australian has demonstrated the 

dramatic impact of the new technology, notably on workplace roles and employment, but equally 

ingenerating ongoing frustrations associated with its limitations, including four phases of industrial 

conflict. A range of historical actors have been identified as affected by or influencing on the process 

of change including managers, unionists and the judiciary through the courts and the flow on of 

decisions taken in circumstances of compulsory arbitration. At the same time, this case study in 

escalating industrial and workplace conflict has its underpinnings in the specific work environment 

and ongoing attitudes of the various protagonists at the Australian, including a series of insecure 

editors, the legacy of previous action by journalists in 1975, and the peculiar situation of the national 

paper as the exception in a tabloid stable managed from London by an interventionist and at time 

ruthless proprietor. 

 

 Finally, in view of News Limited’s international status and the pattern of conflict identified 

with new technology in the British press (Marjoribanks, 1997), it should be asked to what extent 

events in Sydney and at Wapping directly impacted on one another. Although it has been persuasively 

argued that Murdoch’s victory over the British printing unions in 1986 had ramifications for 

Australian metropolitan papers, in the wake of the Herald and Weekly Times takeover (Marjoribanks, 

1997), it is less clear how industrial relations in Sydney directly influenced subsequent developments 



Page 21 of 23 

in Britain. While there are obvious parallels, the testimony of key Sydney actors (Porter, 2003; Cairn, 

2005) and the specificities of ‘historical institutionalism’ invite caution. In part, this is because Fairfax 

took the initiative against the printing unions in Sydney rather than News Limited which remained 

aloof throughout the initial dispute. Supporting a divergent interpretation is the increasingly 

provocative anti-union role played by the Thatcher government in Britain and the markedly different 

ethos and attitudes of the Australian and British print unions in their dealings with News Limited. 

Nevertheless, on closer examination, the local News Limited experience, notably during the national 

AJA strike and subsequent  unrest on the Australian, bears a close parallel with the predicament of the 

London Times under Murdoch’s control. For while it might be assumed that loyalty to Murdoch 

would remain stronger within the Sydney workforce than abroad, the industrial politics of the 1975 

strike had eroded good will among the journalists on the Australian. When confronted with the onset 

of technological change and the editorial intervention of such aggressive Fleet Street personalities as 

Boswell and Lamb, journalists used their workplace influence and industrial organization to challenge 

management, not on the picket lines as at Wapping, but using disruptive and increasingly effective 

tactics in the workplace itself. 

 

 References 

Justice Alley (1980) The Australian Journalists Association and Nationwide News Pty Ltd (Case no 
3143 of 1979), Commonwealth Arbitration Reports, v. 237, April – May. 
 
Justice Alley (1980) The Australian Journalists Association and Nationwide News Pty Ltd in relation 
to VDT allowance, Melbourne, Commonwealth Arbitration Reports, 12 May. 
 
The Australian, 1975-1982. 
 
Australian Journalists Association (1975-85) Annual Reports, Sydney, AJA. 
 
Warren Beeby (2001), Interview with Denis Cryle, 19 January. 
 
E.C. Bennett (1979) New Technology and the Australian Printing Industry, Sydney, Printing and 
Kindred Industries Union. 
 
Justice Cahill (1977) John Fairfax and Son Limited v PKIU, Demarcation Awards, Industrial Case of 
New South Wales, 5 October. 
 



Page 22 of 23 

Athol Cairn (2005) Interview with Denis Cryle, 18 March. 
 
The Clarion, (1980) May-June. 
 
Tim Dare (2001) Interview with Denis Cryle, 8 May. 
 
Malcolm Fraser (1982) State of the Nation Speech, Canberra, Commonwealth Printer, 9 March. 
 
Roy Greenslade (2004) Press Gang, How Newspapers Make profits from propaganda, London, Pan 
Books. 
 
Bridget Griffen-Foley (2003) Party Games. Australian Politics and the Media from War to Dismissal, 
Melbourne, Text Publishing. 
 
Derry Hogue (2004) Interview with Denis Cryle, 7 September. 
 
Mike Jenkinson (2004) Interview with Denis Cryle, 4 August. 
 
The Journalist (1975-1985), Sydney, Australian Journalists Association. 
 
Harry Kensell (2005) Interview with Denis Cryle, 9 April. 
 
John Lawrence (1988) Journalists and New Technology, Prague, The International Organization of 
Journalists. 
 
Clem Lloyd (1985) Profession Journalist. A history of the Australian Journalists Association, Sydney, 
Hale and Iremonger. 
 
Hugh Lunn (2001) Working for Rupert, Sydney, Hodder. 
 
Timothy Marjoribanks (1997) Globalization and local practice: New technology and workplace 
reorginaztion in the newspaper industry, PhD, Harvard University. 
 
Marjoribanks (2000) “The ‘anti-Wapping’ : Technological innovation and workplace reorganisation at 
the Financial Times,” Media, Culture and Society, 22, 575-593. 
 
Ian Marshall (1986) Industrial Relations and Industrial Democracy in the Printing and Newspaper 
Publishing Industries, Canberra, AGPS. 
 
John McCarthy (2005) Interview with Denis Cryle, 17 March. 
 
G.D. McColl and J.P. Forward (1980) “Technological Change in the Australian Newspaper Industry” 
in Report of the Committee of Inquiry into Technological Change in Australia, Canberra, AGPS, 
v.4:148-187. 
 
News Limited Archives (1975-85). 
 
Ward O’Neill (2005) “The biggest strike of all, “The Walkley Magazine, 33, June-July:30-31. 
 
Bruce Page (2003) The Murdoch Archipelago, London, Simon and Schuster. 
 
Barry Porter (2004) Interview with Denis Cryle, 24 June. 



Page 23 of 23 

 
Rosslyn Reed (1999) “Journalism and Technology Practice since the Second World War” in Ann 
Curthoys and Julianne Schultz (eds), Journalism Print, Politics and Popular Culture, St Lucia, 
University of Queensland Press. 
 
William Shawcross (1992) Rupert Murdoch. Ringmaster of the Information Circus, London, Pan. 
 
Gavin Souter (1981) Company of Heralds, Melbourne, Melbourne University Press. 
 
Neil Swancott and Chris Harvey (1989) “News Limited and its Industrial Relations in the Newspaper 
Industry in Australia. Some Experiences of Journalists and Printers in the 1970s and 1980s” in News 
Unlimited Conference, Sydney, University of Sydney, 8-10 February. 
 
Ian Turner (1983) In Unions is Strength. A History of Trade Unions in Australia 1788-1983, 
Melbourne, Nelson. 
 
John Martin Webb and Nationwide News Pty Limited (1985) Federal Court of Australia, No SA2 of 
1983, Industrial Law 10 1R 252, Sydney, 29 April. 
 
Catriona Wilson (2004) Interview with Denis Cryle, 29 July. 
 
Charles Wright (2004) Interview with Denis Cryle, 26 June. 


