On a Roller Coaster with Maxwell Newton Publications

By Patricia Clarke

Australian Media Traditions Conference, Old Parliament House, Canberra, 24-25
November 2005 (Note: the author has requested this paper to be published here without

being refereed.)

Maxwell Newton Publications flashed across the Canberra press scene for a short
period of less than ten years from the mid-1960s. Its owner, Max Newton, had many
brilliant qualities as an economist and a journalist. At his best he was an enthusiastic,
generous, dedicated person to work for; he was also ambitious, driven and obsessive and
became unpredictable and manic.

A brilliant economics graduate from the universities of Western Australia and
Cambridge, he was editor of the Australian Financial Review, from 1960 to 1964 turning
it from a weekly to a daily. In 1964 he became founding editor of The Australian but less
than a year after the start of the paper, he fell out with Rupert Murdoch and left in March
1965. Out of a job, he became correspondent for the London Economist and the Financial
Times and in June 1965 in Canberra began a weekly newsletter, Incentive, the start of his
career as a publisher. Sub-titled, A Weekly Report on Business Trends and Economic
Policy by Maxwell Newton, Incentive combined sophisticated but controversial economic
articles, attacking the protectionist and regulatory policies of the Liberal-Country Party
Coalition Government, with a fairly constant stream of leaks from government
departments and insider gossip. From 1957, when he became political correspondent for
the Sydney Morning Herald in Canberra, Newton had re-established close links with
public servants in Treasury, where he was employed immediately after graduating from
Cambridge, and he also cultivated public servants in other economic areas. He claimed: ‘I
was one of the first journalists to penetrate the public service’ (Packer, p. 110).

Incentive was soon widely read among politicians and public servants in Canberra
where it became known as Invective (Golding, p. 296). A year’s subscription was £15,
updated to $30 when decimal currency was introduced, and later increased to $50. The

layout of Incentive initiated a pattern that later Maxwell Newton newsletters followed —



standard headings covering topics that spread over one, two or more pages. The standard
headings in Incentive included Topic of the Week; Political Notes; Economic Report;
Business Notes; Australia and the World; the Money Market; and What the Figures Tell.
The headings were vague enough to accommodate a wide range of economic and
political news and opinion.

The first issue included a separate publication entitled Why the United States is
not taking over Australia with the sub-heading A Special Survey for Incentive subscribers
of American Investment in Australia. Special reports became a feature of Incentive and
later newsletters. Reports in the early issues included: The Iron Ore Policy Problem and
Profiting from Propaganda. More contentious special reports followed, including The
Crisis in the Government: A Special Report on the Struggle for the Leadership of the
Government for Subscribers to Incentive, Management Newsletter, Tariff Week and
Minerals Week; The Great Hoax: A Public Affairs Discussion Forum on the Dairy
Industry and The Great Grains Scandal: How the Country Party’s Grains & Shipping
Policies have Undermined the Prosperity of Australian Farmers. These latter reports
were part of Newton’s attack on the economic policies pursued by the Country Party and,
predictably, were the subject of attack by its target, the Deputy Prime Minister and
Minister for Trade and Industry, John McEwen. McEwen claimed Newton’s reports were
‘chock-a-block full of scurrilous and inaccurate statements’ (PD, 18 Sept. 1969, p. 1559).

Incentive was very successful and was soon joined by Management Newsletter.
Subtitled Analysing the World of Business and Government for Australian Executives,
Management Newsletter, which Newton bought from W. Scott and Co. where it had been
written by Richard Hall, became a Newton publication at the beginning of 1966. Then in
1967 Newton began a series of specialist weekly newsletters: Tariff Week in May,
Australian Parliamentary and Legislative Review in June and Minerals Week in
September. As Peter Golding, author of a biography of McEwen, Black Jack McEwen,
noted, though the circulation of Newton’s newsletters was not big ‘they were required
reading around Parliament House in Canberra’(1996, p. 296).

Tariff policies were central to Newton’s economic views. In the 1960s, important
industries such as motor vehicle manufacture, textiles and industrial chemicals were very

highly protected but even some obscure industries producing little were protected by



tariffs of well over 100 per cent. Some industries were also protected by by-law
provisions which allowed protection to be extended by ministerial decision and others
escaped direct scrutiny by references to the Special Advisory Authority, by-passing the
Tariff Board, which had become renowned for its independence under its Chairman, Alf
Rattigan (Incentive, 1 December 1972). Newton promoted free trade and deregulation of
the economy, basically the globilisation policies now standard. This was the basis of his
conflict with McEwen who had developed Trade into a powerful economic department
supporting manufacturing industries and rivalling the power and influence of the
Treasury. By 1967 Newton’s attacks on the Government’s tariff policies and the Country
Party were frequent, strident and expressed in clear, often aggressive language, described
as ‘distinguished more by ferocity than by moderation’ (Reid, 1971, p. 59). These attacks
enraged McEwen who related them directly to what he saw as not only an alliance but a
close personal relationship between Newton and the Treasurer William McMahon. Part
of McEwen’s ammunition came from information collected by Bill Carew, his Press
Secretary from 1958 to 1966, who kept a file on Newton, now in the National Library’s
Manuscript Collection, containing notes such as sightings of visitors to the Newton home,
particularly McMahon the Federal Treasurer, and alleged sources of news and money.
(Carew, 1968)

During the political crisis following the disappearance of the Prime Minister Harold Holt
in December 1967, McEwen linked his refusal to serve under McMahon to McMahon’s
association with Newton and he escalated his attacks on Newton claiming he was a Japanese
agent, citing payment from JETRO, the Japanese Trade organisation. These attacks raised
Newton from a comparatively obscure publisher of newsletters reaching only a few thousand
readers to a person of national prominence (Reid, 1971, p. 60), frequently interviewed on TV
news and public affairs programs and in the press. To McEwen’s annoyance Newton, was
‘recurringly, beyond understanding, an invited guest of the ABC’ (PD, 1968, 7. 709). There was a
surge in interest in his newsletters and his business flourished.

It was at this stage that I began work as a journalist for Max Newton. I was
engaged to write and edit Tariff Week and write for the other newsletters and from late
January 1968 1 did Tariff Week until it ceased as a separate publication nearly four years
later. While it was stimulating, even exciting, to work for a controversial publisher who

was increasingly in the news and whose publications were eagerly read, the main reason |



moved from the ABC in the Parliamentary Press Gallery to Max Newton was more
mundane. The particular attraction for me was that I could work at my home in Deakin.
My last child was born two months after I joined Maxwell Newton Publications and I had
two other young children, as well as two older step-children. Finding an employer who
was interested only in the work I did, not when or where I did it, was an unusually, if not
uniquely, flexible and enlightened situation for the 1960s and during the 6% years |
stayed there (later under Cyril Wyndham), I always worked at home.

An essential part of the work depended on having access to Tariff Board reports
which contained transcripts of evidence taken by the Board or at special Advisory
Authority hearings and dumping inquiries. It is an indication of the deep rifts in the
bureaucracy at the time that, despite the standoff between Newton and sections of the
government, and through raids and court cases and parliamentary questions, I continued
to get an overnight loan of Tariff Board reports. I collected these outside the Tariff Board
late in the afternoon and returned them before nine o’clock the next morning. These, of
course, were not secret documents but without this quick access to reports that were not
normally available for a considerable time, Tariff Week would have been largely
ineffective.

By the time I joined Max Newton and Richard Farmer, taking the place of John
Lloyd who moved to the Department of Territories, the business operated from two
houses, 53 Kent Street, Deakin (at the corner of Kent Street and Strickland Crescent) and
55 Kent Street next door. The Newton family lived at 53 and Richard Farmer at 55. The
front room of 55 was the newsroom as well as the space where the newsletters were typed
on to golf ball typewriters, often in the evening by typists who had other daytime jobs.
The printing press was in the laundry and mailing was done from the sunroom of the
Newton home. Maxwell Newton Publications was a successful small business grossing
over $100,000 a year, (Packer, p. 117) then a substantial sum — by comparison, the
salary of a B grade, the grading at which the majority of journalists were employed, was
just under $5000 a year (Journalist, July 1967, p. 1). At its peak Incentive had 800
subscribers and the other newsletters up to 500. If Max Newton had been less ambitious

and a less driven character, this is how the business may have continued.



I’1l concentrate now on two aspects of Maxwell Newton Publications of enduring
interest — relations with the Parliamentary Press Gallery and the perennial question of

unplanned leaked information from government.

Press Gallery

At the peak of what was described as the ‘splurge of publicity’ (Munster, 1968, p.
7) about Max Newton in the first weeks of 1968, the Press Gallery became embroiled in
the McEwen/Newton feud. Newton had been a member of the Gallery while working as a
journalist for the Sydney Morning Herald and re-joined the Gallery when he began his
newsletters in 1965 under the name of Business Press Services, although only after a
debate on whether an organisation that supplied news only to subscribers not the general
public was eligible for admission. A minority, which included the influential Sydney
Daily Telegraph journalist and author, Alan Reid, opposed his admission. His
membership became an issue again during the political crisis following the death of
Harold Holt, when stories, such as one in the Australian, under the heading, ‘Foreign
agent is the man between the leaders’, accused Newton of being ‘an active and paid
representative of foreign interests’ (Munster, 1968, p. 7). Both in newspaper articles and
in Parliament, there were allegations that Newton had a contract with the Japanese Export
Trade Organisation to supply tariff information. Although correct this was not
particularly sinister — it was a contract worth $2000 a year, a very small part of the
income of the business and was arranged through Massey Stanley, a well-known, former
political correspondent.

Press Gallery journalists became polarised for or against Newton remaining a
member of the Gallery as McEwen and his staff pushed their view among journalists that
he was a lobbyist not a journalist. The Gallery executive undertook what proved to be a
long-running inquiry, during which the Gallery divided into pro-Newton and anti-Newton
factions, described as ‘warring as violently as McEwen and McMahon were in the
Cabinet room downstairs’ (Reid, 1969, p. 76). Even the Speaker, Sir William Aston, was
drawn into the inquiry but his opinion, that the facilities of the Press Gallery should be
used only by ‘bona fide journalists engaged in the collection of news for newspapers,

radio and television stations and other recognised media’ (Bennetts, p. 19), did not



resolve the question. Newton was a correspondent for reputable overseas publications, as
well as publishing his range of subscription economic and business newsletters. The
Serjeant-at-Arms, who issued identification cards to journalists on the recommendation
of the Gallery, was also dragged into the inquiry. He informally advised the Gallery that
it should tighten its definition of qualifications for Gallery membership or risk losing the
privilege of advising him (Bennetts, p. 19).

Eventually the Press Gallery Executive found its power was limited to the calling
of a general meeting to consider the question. In the Press Gallery file, Report of the
Executive of the Federal Parliamentary Press Gallery on its Inquiry into Complaints
against Mr Maxwell Newton, Head of Service for Business Press Services, quoted in
Clem Lloyd’s Parliament and the Press (Lloyd, p. 223), this solution was described as
being ‘fraught with problems’, some members being described as ‘rather emotional in
their approach to the question’. According to Clem Lloyd, ‘The incident deeply divided
the Gallery, sparking a sequence of stormy meetings. Newton was disliked intensely by
sections of the Gallery but he also generated support and loyalty, particularly from
journalists who ‘moonlighted’ for his publications’ (Lloyd, p. 223). Alan Reid, who had
opposed Newton being made a member of the Press Gallery in 1965, found no reason for
his being expelled in 1968. Reid wrote that he was ‘against anyone, friend or foe, being
railroaded for the wrong reasons and on the basis of rumours which nobody was prepared
to father openly or even attempt to substantiate’ (Reid, 1979, p. 75). Eventually Newton
agreed to resign but insisted on the right to nominate his replacement from his staff. The
Press Gallery committee reported:

At this point it was clear that the issue had become one of intense speculation,

both within and without the Press Gallery... Having heard both sides in good faith

and to the best of its ability it was up to your elected [Gallery] Committee to make
the decision, which it considered to be in the best interests of the Press

Gallery...The committee resolved by four votes to one to accept Newton’s

resignation concurrently with its acceptance of an application for membership

from his replacement, Richard Farmer. ...it also decided to seek a declaration of
bona fide journalism from all new members.” (Report of the Executive of the

Federal Parliamentary Press Gallery on its Inquiry into Complaints against Mr



Maxwell Newton, Head of Service for Business Press Services, quoted Lloyd, pp.

223-4).

A special general meeting endorsed this report and directed the Committee to
draw up a standard statutory declaration to be signed by all members affirming the
signatory was ‘engaged in legitimate journalistic activities’ and was not associated with
‘public relations, lobbying or business representation work’. The Committee was given
the power to define what were ‘legitimate journalistic activities’. According to Clem
Lloyd, these resolutions were drafted as constitutional amendments, but never
incorporated (Lloyd, p. 224). The political ramifications of this inquiry, which proceeded
almost as a corollary to the McEwen/McMahon battle, and the polarisation of journalists’
attitudes, make it difficult to draw any general conclusions regarding criteria for
membership of the Press Gallery from this case.

The inquiry proceeded concurrently with continuing attacks and counter-attacks
between McEwen and Newton, who became an increasingly newsworthy, abrasive
figure. McEwen’s obsessiveness with Newton elevated him into what Dr Jim Cairns, the
Shadow Minister for Trade, termed ironically a ‘fantastic character’ (PD, 3 April 1968, p.
777) and led ALP Member, Tom Uren, to refer to McEwen having an ‘Achilles’ heel ‘as
far as Mr Maxwell Newton is concerned’ (PD, 4 April 1968, p. 815).

When Gorton became Prime Minister in January 1968, Newton was briefly
supportive but was soon increasingly critical (Incentive, 13 May 1968). His attacks
culminated in the publication on 3 June 1968 of a transcript of Gorton’s rambling,
uninformed press conference at Blair house, Washington, during an American tour.
(Incentive, 3 June 1968). Described as criticism ‘in its most lethal form’ (Golding, p.
297), this was followed in September 1968, by an exposé-type publication Who'’s Who in
the Gorton Government issued by Maxwell Newton Publications. In December, Incentive
published the full text of another rambling Gorton press briefing. By this time Maxwell
Newton Publications had been excluded from Prime ministerial press conferences. (Insert
11 December 1968 with Incentive, 9 December 1968 and other publications).

Leaks
A period of government division, in this case the gulf between the economic

policies of Treasury and Trade, is notoriously a period when leaks become prevalent.



Newton often gloated of his access to confidential government documents that appeared
regularly in some form in /ncentive or one of the other Newsletters. During this period,
two public servants, J. F. O’Brien and Gerard Hoffman, from different departments
resigned after investigation of the source of material (The Hoffman Documents, 1968).
They were never prosecuted and the flow of government information continued, often
dubiously labelled secret for political rather than security reasons and most of it in a
category that could be regarded as information the public was entitled to know.

At times, pride in the leaks that were flowing towards Newton appeared to be the
motivating force for publication. On 13 May 1969, Management Newsletter proudly ran a
report of a confidential cable from the Australian Embassy in Paris to the Department of
External Affairs in Canberra summarising a meeting between the Australian Ambassador,
Alan Renouf, and the French Foreign Minister, M. Debre, which ranged over topics
including Vietnam, the Paris Peace talks, Laos, the USSR naval presence in the Indian
Ocean, a possible trade mission to Australia and political co-operation in the Pacific.
While interesting, and evidence to subscribers of the high-level government information
being leaked to Maxwell Newton Publications, this was not of such vital interest as
economic, trade and tariff information, which was also being leaked and published.
Nevertheless it was such a high profile failure by the government in securing its own
information that it became almost inevitable that some action would follow.

This occurred on Friday, 23 May 1969, when nine Commonwealth Police led by
Inspector Allan Watt searched Newton’s two houses in Kent Street. The raid was ordered
by Federal Cabinet and authorised under two search warrants issued by Justice of the
Peace, Henry Tillett, under Section 10 of the Crimes Act, 1914-1966. The police spent
eleven hours going through not only desks and filing cabinets but toilet cisterns, beds,
children’s books, telephone directories, cupboards, refrigerator, stove, washing machine,
soiled clothing and wastepaper baskets (/ncentive, 26 May 1969). A third search warrant,
issued on 5 June 1969, extended the search to Newton’s bank accounts. During the raids
the police seized some thirty documents allegedly in connection with the publication in
Management Newsletter of the Renouf/Debre conversation.

The seriousness of this situation was obvious with penalties under the Crimes Act

for receiving Government information of up to seven years’ gaol. Newton’s statements



justifying the legitimacy of publishing leaks stressed the implications of the raid for
journalists in general and were designed to gain journalistic support (Incentive, 26 May
1969). He pointed to the labelling of government material as secret to prevent public
scrutiny, a point made recently (nearly 40 years later) by Paul Malone that secrecy can
‘hide a litany of lies, incompetence and inefficiency’ (Malone, 2 June 2005). Also, nearly
40 years later, some aspects of the action against Newton are being replicated in a case in
Melbourne in which a public servant is charged under the Crimes Act, with two Herald-
Sun journalists, Gerard McManus and Michael Harvey, refusing to disclose their sources
of information.

In interviews at the time Newton said he was in the business of ‘penetrating the
bureaucracy’. ‘My business is to find out economic and political information before
anyone else ... publish it and that’s how I earn my living’, he told the ABC Television
program, This Day Tonight. When asked whether he had to pay for information, he
replied, “Well I wouldn’t like to comment on that’.(PD, 27 May 1969, p. 2432). He did
not deny paying public servants to work for him in their spare time (Melbourne Sun, 2
June 1969).

Although journalists had been divided about Newton in the past, journalists’
organisations, predictably, were united in condemning the 1969 raid on his premises. Syd
Crossland, the General Secretary of the AJA, defended the general proposition that
‘Journalists should print any information of benefit to the public irrespective of whether
or not it pleases the Government.” The President of the AJA’s Canberra District branch,
Gordon Burgoyne, an ABC Press Gallery journalist, well acquainted with the lengthy
discussions regarding Max Newton’s membership of the Gallery, commented more
directly on the questions raised by the raid. His statement included:

The district flatly rejects the proposition that rubber-stamping a Government

document ‘secret’ or ‘confidential’ transforms a document, however innocuous

into a state secret.
It calls on the Government to regain its sense of proportion and to
recognise its responsibility to maintain the open processes of democratic

government. ...



The District expresses its deep distrust that on a matter of demonstrably
minor significance the Government was prepared to breach the principle that a
citizen’s home is invaded only in extreme circumstances and when the interests of
the State and the community are vitally involved.

The committee has been shown a copy of one of a number of documents
seized by the Commonwealth Police, which does not deal with Commonwealth
administration, but is purely political. Seizure of such a document, in its view,
constitutes an attack on every citizen’s right to comment freely and with impunity
from the law on political events....

Mr Newton is a member of the Australian Journalists Association whose
code of ethics forbids him to disclose the sources of information received in
confidence. It would be a further injustice if he were placed in the position where
he might suffer a penalty for loyalty to this code (Incentive, 26 May 1969).
Eventually, such support may have had some effect on a government that was in

some disarray on many fronts but, in fact, the raid on the Newton premises was resolved
otherwise. Immediately after the raid, Max Newton, his wife and three companies
associated with the business applied to the ACT Supreme Court to quash the search
warrants issued to Commonwealth Police, Norman Headland, Keith Eric Moller and
Douglas George Shea, by Justice of the Peace, Henry Tillett. Mr Justice Fox, who heard
the case, The Queen versus Tillett and others, ex parte Newton and others, on 12, 18, 19,
24 and 25 June 1969, with A. B. Shand appearing for Newton, granted an interim
injunction. In his judgment, on 8 August 1969, Fox upheld the case made for Newton that
the search warrant was invalid. Section 10 of the Crimes Act under which the warrant had
been issued required a justice of the peace to be satisfied by information on oath that
there was reasonable ground for suspecting that books, documents or other things would
afford evidence as to the commission of a particular offence. Instead the warrant did not
set out the matters upon which the police relied but was instead a written summary of, or
conclusions from, what had been given on oath. (14 Federal Law Reports, 8 August 1969,
pp. 101-28). Mr Justice Fox’s finding that the search warrants were not properly executed

prevented any action being taken against Newton and all seized documents were

10



returned. It can be assumed that, since then, search warrants have been more carefully
worded.

What should have been a triumph with the prospect of prosecution under the
Crimes Act lifted, in fact did not turn out to be so. It could instead be seen as a turning
point although before Newton’s downfall, superficially Maxwell Newton Publications
flourished.

It was a time of exuberant, precarious expansion. Late in 1968 Newton had
bought two regional newspapers and soon after leased 5000 square feet of factory space
in Newcastle Street, Fyshwick. These moves were part of his ambitious plan to become
an important newspaper proprietor with the ability and means to reach a far wider
audience than he could with small circulation newsletters. Investing in a large printing
press also created the demand for more publications to keep the press running
economically. Staff increased exponentially. Peter Kelly, previously on McMahon’s staff,
had joined Max Newton in mid-1968, Cyril Wyndham, formerly general secretary of the
ALP and for a considerable time, the major freelance writer of the Australian
Parliamentary and Legislative Review Newsletter, joined in mid-1969. Then an explosion
of staff followed in late 1969 and 1970, among them David Haselhurst, Richard Ackland
and Terry Tobin, to keep up with the proliferation of publications. Apart from south coast
and tablelands regional newspapers — Braidwood, Milton/Ulladulla, Bega, Moruya and
Nowra — specialist weekly newspapers began with The Australian Miner in May 1969
followed by Jobson’s Investment Digest, Weekend Business Review, the Australasian
Manufacturer, Construction and Pacific Islands Trade News and others. The most
ambitious move was the acquisition of the Daily Commercial News and Shipping List
(later known as DCN), a Sydney shipping newspaper that had been published since 1891
and was believed have the potential to become an important daily financial newspaper.

Constant acquisitions added to the air of excitement, if not impending doom, in a
rapidly expanding and haphazardly run empire. As later emerged, Max Newton’s
increasing instability and lack of judgment were fuelled not only by alcohol but by a
manic depressive illness and a drug-induced pychosis (Newton, 1993, e.g. pp. 179-80,
214).

11



The newsletters, which had been the basis of the business were amalgamated or
absorbed, after a hasty decision based on bad financial advice. From April 1970,
Australian Parliamentary and Legislative Review and Management Newsletter became
part of the short-lived Weekend Business Review and at the beginning of 1972, Minerals
Week, Tariff Week, Australia Japan Trade News and Industrial Newsletter became part of
an expanded Incentive. Incentive itself survived for only a year more ceasing, perhaps
appropriately, at the end of 1972 when the election of the Whitlam Labor Government
changed the political and economic landscape. Some newsletter features including tariff
news became sections in Daily Commercial News and in the weekly periodicals
particularly The Miner and Pacific Islands Trade News.

By then Max Newton had moved out of the realm of rational decisions and had
re-located to Melbourne where he ran the Melbourne Sunday Observer. Maxwell Newton
Publications ceased printing in Canberra in February 1972. Operations moved briefly to
Brisbane then to Sydney under Cyril Wyndham. From that time until May 1974 when
most publications ceased, I was Canberra correspondent for Daily Commercial News,
Pacific Islands Trade News, Australian Miner and the other periodicals.

Max Newton eventually saw the late 1960s as the best of times. He told Clyde
Packer:

Back in the “60s, I thought, “Well, I’ve got newsletters, but I’ll get much better

when I’ve got newspapers.” I had much more influence when I had newsletters.

The power of ideas is much greater than the power of circulation in many ways.

...I went through a period from 1968 to 1978 of virtually permanent disaster, fear,

personal catastrophe, bankruptcy, the police, the bloody tax people, public

humiliation, a ten-year mid-life crisis (Packer, p. 129).

Padraic McGuinness, in a lecture in honour of Max Newton as an economic
journalist, also regarded this period as ‘the high point’ of Newton’s career. According to
McGuinness, Newton had pointed ‘Australian economic journalism in a new direction’.
But by the end of the 1960s:

...things became increasingly murky and Newton became increasingly personally

desperate. He dabbled in pornography and related sources of income, drank

heavily and declined into bankruptcy. His relation with tax authorities, and other

12



areas of the law, became increasingly dubious, and he finally fled Australia never

to be able to return, under threat of prosecution, until his widow brought his ashes

home (McGuinness, pp. 1-2).

In the United States, Max Newton re-established his career as a right-wing
economic journalist becoming financial editor of the New York Post, a Murdoch paper,
and his columns were syndicated in the Murdoch press. In 1983 he published a book on
the American monetary system (Newton, 1983). He died on 23 July 1990, aged 61.
During the best years of his Australian career he had been an abrasive, controversial

pioneer in criticising long-standing economic policies that were due for upheaval.

References

Australia. Commonwealth Parliamentary Debates. House of Representatives, 27, 28

March 1968, 3, 4 April 1968, 27 May, 18 September 1969, Canberra, ACT.

R. J. Bennetts, December 1968, NLA MS2837, ‘Development of the Federal
Parliamentary Press Gallery 1901-1968°, MA Qualifying Thesis ANU, Canberra, ACT.

Carew, W. R., n.d., NLA MS 7524, Notes, statutory declaration, records of discussions
with Carew and P. Goldsworthy and other papers relating to the alleged publication of a
booklet The Great Hoax: A Public Affairs Discussion Forum on the Dairy Industry by

Maxwell Newton.

Golding, Peter, 1996, Black Jack McEwen: Political Gladiator, Melbourne University

Press, Carlton, Vic.

Incentive, 1968, 1969, 1972, Maxwell Newton Publications, Canberra ACT.

Journalist, 1967, Australian Journalists’ Association, Sydney, NSW.

13



Lloyd, C. J. 1988, Parliament and the Press: The Federal Parliamentary Press Gallery
1901-88, Melbourne University Press, Carlton, Vic.

McGuinness, Padraic P., 1990, ‘The Economic Guerrillas’: A Lecture in honour of

Maxwell Newton, Tasman Institute, Series 2, Melbourne, Vic.

Malone, Paul, 2 June 2005, ‘When is a leak a public service?’ Canberra Times, Canberra,

ACT.

Maxwell Newton Pty Ltd, 2 January 1968, The Crisis in the Government: A Special
Report on the Struggle for the Leadership of the Government. For Subscribers to
Incentive, Management Newsletter, Tariff Week, and Minerals Week.

Maxwell Newton Pty Ltd, 1969, The Hoffman Documents, Canberra, ACT.

Maxwell Newton Pty Ltd, 7 January 1968; statement published Incentive, No. 129, 9
January 1968

Munster, G. J., 20 January 1968, ‘The Newton Affair’, Nation, pp. 7-8.

Newton, Maxwell, 1983, The Fed: Inside the Federal Reserve, the Secret Power Center

that Controls the American Economy, Time Books, New York, N.Y.

Newton, Sarah, 1993, Maxwell Newton: A Biography, Fremantle Arts Centre Press,
Fremantle, WA.

Packer, Clyde, 1984, No Return Ticket. Clyde Packer interviews nine famous Australian
expatriates, Angus & Robertson, North Ryde, NSW.

Reid, Alan, 1969, The Power Struggle, Shakespeare Head Press, Sydney, NSW.

14



Reid, Alan, 1971, The Gorton Experiment, Shakespeare Head Press, Sydney, NSW.
Sun-Pictorial, 2 June 1969, Melbourne, Vic.

Supreme Court of Australian Capital Territory, 1969, 14 Federal Law Reports, The
Queen v. Tillett and others, ex parte Newton and others, pp. 101-28.

15



